Začínáte své dobrodružství s tiskem nebo navrhováním grafiky pro tisk? Tyto tipy Vám usnadní práci.
➊ FORMÁT
Formát, to je šířka a výška tištěného projektu, obvykle vyjádřená v milimetrech. Mnoho populárních výtisků, jako jsou letáky, plakáty nebo katalogy, obvykle přichází v určitých rozměrech očekávaných pro daný produkt.
➤ Katalogy – populární formát je A4
➤ Letáky – populární formát je A5
➤ Plakáty – populární formát je A1
To neznamená, že při objednávání těchto produktů musíte vždy volit uvedené formáty. Pokud s tiskem začínáte, tyto tipy Vás mohou navést k některým „standardům“ z hlediska velikosti tisku pro jednotlivé, nejoblíbenější produkty. Rozsah formátů je však širší než několik základních propozic.
Vyberte si libovolný produkt na webu justprint.cz, nahlédněte do selektoru (to je místo, kde zadáváte parametry tisku, množství atd.) a rozbalte sekci formát, kde uvidíte, kolik jich máme na výběr.
Leták většinou nemá velikost plakátu a vizitka zase nemá velikost letáku. Každý z těchto produktů má obvykle obecně uznávanou standardní velikost, což neznamená, že nemůžete ve svých projektech experimentovat s různými velikostmi tisku.
A pokud se Vám tam nepodařilo najít formát, který by byl pro Váš projekt vhodný, napište na info@justprint.cz, jelikož realizujeme rovněž zakázky mimo standardní nabídku Justprint.
💡 FORMÁT PŘED OŘEZÁNÍM A PO OŘEZÁNÍ
Pokud hovoříme o formátech v souvislosti s tiskem, vyplatí se znát pojmy, jako je formát před ořezáním a po ořezání.
• FORMÁT PŘED OŘEZÁNÍM – formát po ořezání, zvětšený o spadávky tisku.
• FORMÁT PO OŘEZÁNÍ – konečný formát hotového výtisku.
➋ SPADÁVKY
Spadávka je oblast projektu, která přesahuje okraj konečného tisku. Zahrnutí spadávek do projektu zaručuje, že to, co vytisknete, nepřesáhne arch. Velikost spadávky pro danou tiskárnu se může lišit, ale obvykle se pohybuje mezi 3 a 5 mm.
➌ POČET STRAN
💡 Lekce k zapamatování: vždy sudý
Počet stránek v adresáři je vždy násobkem čísla 4. To znamená, že katalog by se měl skládat z 8, 16, 20, 24 stran atd., bez obálky. Využití všech stránek pro text Vám pomůže vyhnout se prázdným, nepotištěným místům ve Vašem projektu.
Příklad
Řekněme, že navrhujete katalog tak, aby měl 60 stran. Ze selektoru vyberte 4 + 60, kde „4” je obálka (vnější a vnitřní) a „60” jsou stránky uvnitř katalogu. Každá z těchto stránek, pokud některá (např. vnitřní obálka) nemá být bílá, měl by mít nějaký grafický obsah (obrázek, text atd.).
➍ SOUBORY PRO TISK
Nejčastěji používaným formátem souborů pro tisk je PDF, jelikož umožňuje ukládat vektorovou grafiku. To je důležité zejména tehdy, pokud má být projekt zaslaný do tiskárny vytištěn v různých velikostech (modifikace rozměru grafiky tak neovlivní negativně její kvalitu).
➎ DRUH A GRAMÁŽ PAPÍRU
Substrát a jeho tloušťka se většinou vybírají podle druhu výtisku. Pod slovem „substrát“ se skrývají všechny suroviny, na které je tisk aplikován. Nejoblíbenější tiskové substráty jsou:
- papír a lepenka (letáky, vizitky, obaly)
- plasty (vývěsní štíty, tabulky, prostorová písmena)
- textil (tašky, roll-upy, trička)
- fólie (samolepky, polepy obchodních výloh a aut)
Příklady sestavení:
✔ Reklamní časopisy – zvolte lesklý papír s nízkou gramáží, např. 90 g – díky tomu budou stránky v časopise pružné.
✔ Katalogy – zvolte silnější papír – lesklou křídu nebo matný od 130 g a více. Pokud Vám záleží na prémiovém efektu, sáhněte po dekoračních papírech, např. Kraftliner nebo Woodstock Betulla.
✔ Vizitky – vybírejte papíry silnější, s gramáží 250 g a více a nebojte se experimentovat s dekorativními papíry, díky kterým Vaše vizitka vynikne mezi těmi natištěnými na klasickou bílou křídu.
Více o dekoračních papírech se dozvíte z tohoto článku ↓
➏ ZUŠLECHTĚNÍ
Zušlechtění jsou speciální efekty aplikované při tisku. Najdete mezi nimi:
💎 lesklou fólii
💎 matnou fólii
💎 matnou fólii se selektivním UV lakem
💎 fólii soft touch
💎 fólii soft touch se selektivním UV lakem
💎 selektivní UV 3D lak
💎 barevné fólie (včetně holografických)
Je to Vaše první setkání se zušlechtěními? Vyzkoušejte produkty v kategorii Prémiový tisk a uvidíte, jak 3D UV lak a barevné fólie vypadají v reálu.
💡 Zušlechtění od kuchyně
Pokud Váš projekt zahrnuje použití zušlechtění, tiskový soubor by měl mít vyhrazenou stránku, ze které se dá vyčíst, jak se má zušlechtění použít.
Příklad: selektivní UV lak na vnějších stranách obálky katalogu
Správně připravený PDF pro tisk by v tomto případě měl mít 3 stránky:
✦ dva budou vyhrazeny pro obálku: vnější přední a zadní
✦ třetí stránka bude označením místa v projektu, kde se má lak objevit
Maska pro selektivní UV lak by měla být připravena ve vektorové podobě a vyplněna 100% černou barvou bez jakýchkoliv příměsí (C0 | M0 | Y0 | K100).
Podívejte se také do našeho průvodce Katalog.fin, ze kterého se dozvíte, jak profesionálně připravit projekt katalogu. Tipy v tomto e-booku se Vám budou hodit i při tvorbě jiných tiskových projektů. ↓