Quo vadis, tisk? Diskutujeme o klíčových událostech, které budou v letošním a příštím roce formovat obraz tohoto odvětví.
Mírný nárůst na trhu s tiskařskými službami
Podle Smitherse bude tiskařský průmysl v příštích pěti letech mírně růst, protože se přizpůsobuje novým požadavkům trhu na nabízené produkty, zavádí pružnější a efektivnější obchodní modely a otevírá se novým zahraničním trhům. Podle zprávy The Future of Global Printing 2024 (1) se předpokládá, že hodnota světového tiskařského trhu vzroste z 818 miliard USD (údaje z roku 2019) na 874 miliard USD do roku 2024, a to při roční míře růstu přibližně 1,3 %. Celkové objemy tisku však zůstanou na podobné úrovni a budou činit přibližně 49,5 bilionu archů (předpokládá se pro formát A4).
Nové požadavky na produktovou nabídku
Vzhledem k tomu, že tiskařský průmysl se stále nachází v přechodné fázi, musí tiskárny hledat příležitosti především v rozvoji své nabídky produktů – zejména v segmentu obalů a etiket, po nichž poptávka od roku 2014 neustále roste. V roce 2018 měly služby tisku etiket jen ve Spojených státech hodnotu více než 39 miliard dolarů a očekává se, že tento produktový segment poroste tempem 4,0 % na celkovou hodnotu více než 49 miliard dolarů do roku 2024 (2).
Globální trend na místním trhu
Vyšší poptávku po tisku etiket než v předchozích letech lze na českém trhu pozorovat také díky rostoucímu odvětví elektronického obchodování, které by mělo do roku 2027 dosáhnout hodnoty 94 miliard PLN. (3) Rostoucí počet internetových obchodů, do kterých investují nové, mladé značky, a také společnosti, které dosud zakládaly svůj obchodní model na stacionárním prodeji, zvyšuje poptávku po etiketách od subdodavatelů. Nabídka služeb tisku etiket v malých nákladech, aniž by zákazníci nesli značné náklady spojené s malými objemy tisku, je pro tiskárny příležitostí, jak získat kus tohoto slibně ziskového koláče.
Seznamte se s těmito produkty:
➤ etikety
➤ obaly
Objemy v roce 2024
Zatímco komerční tisk (reklamní letáky atd.) a tištěné publikace (noviny, časopisy, katalogy) klesají, ostatní tiskové produkty jsou na tom lépe než před rokem či dvěma. Rostoucí zájem o potisk obalů, etiket a, což je zajímavé, i knih bude generovat příjmy z těchto specifických kategorií produktů a kompenzovat tak pokles zisků z produktů, jejichž oblíbenost klesá.
Personalizace tisku
Vzhledem k růstu odvětví elektronického obchodování a hledání odlišností, které pozitivně ovlivní zákazníkův zážitek z nakupování, budou kladeny nové požadavky na personalizovaný tisk. V důsledku toho se bude postupně zvyšovat podíl digitální tiskové technologie, která na rozdíl od jiných řešení (např. ofsetového tisku) takovou personalizaci umožňuje.
Rostoucí obliba internetových obchodů a služeb tisku na zakázku povede k větší poptávce po krátkých nákladových sériích a personalizovaných produktech.
Rozšíření digitálního tisku je pozorováno již dlouho, ale tento trend zesílil zejména v posledních letech. Digitální tisk nyní tvoří 50 % podílu tiskových technologií, přičemž ofsetový tisk se v důsledku toho dostává do pozadí.
Výrobní procesy
Vzhledem k rostoucím nákladům na údržbu, které souvisejí mimo jiné s inflací, náklady na energii, sezónností a měnícím se objemem zakázek, budou tiskárny častěji investovat do víceúčelových strojů a řešení, která snižují provozní náklady, aniž by byla ohrožena kvalita a funkčnost místního technologického zařízení. Strojové parky budou zároveň procházet stále větší automatizací, pokud jde o výrobní procesy, a budou usilovat o optimální efektivitu.
Ekologické technológie
Dalším faktorem, který ovlivňuje současný a budoucí obraz tiskařského průmyslu, je rostoucí napětí v souvislosti se změnou klimatu. Tiskárny hledají způsoby, jak zmírnit dopad svých činností na životní prostředí tím, že se budou spoléhat na ekologické nebo téměř ekologické technologie. Moderní technologický park znamená nejen vyšší efektivitu, ale také udržitelné výrobní procesy zaměřené na úsporu energie a surovin používaných při tisku. Ekologie bude diktovat změny v celém tiskařském průmyslu a nutit jej k zavádění řešení s menším dopadem na životní prostředí. Snaha o udržitelnost bude pokračovat a tiskařské společnosti budou hledat ekologičtější materiály a technologie.
Zjistěte více o našich ekopraktikách ↓
Rostoucí trh s ekologickými surovinami
Tiskárny budou muset kromě diverzifikace svého portfolia služeb a koncových produktů zohlednit také potřeby zákazníků, kteří hledají tisk s co nejmenším negativním dopadem na životní prostředí. Zařazení ekologických papírů a biologicky rozložitelných plastů bude způsobem, jak oslovit zákazníky tisku se specifickými potřebami z hlediska surovin nebo technologie tisku.
Renesance povrchové úpravy
Parallel zu den von der Ökologie diktierten Trends werden sich die Druckdienstleistungen mit Veredelung entwickeln. Der Souběžně s trendy, které diktuje ekologie, se budou rozvíjet i tiskové služby využívající povrchovou úpravu. Tento trend by měl zesílit v roce 2024, jak již předpověděly grafické trendy (odkaz) 2024. Rostoucí dynamika zušlechťování bude poháněna hledáním netradičních forem reklamy, které zůstávají déle v paměti a spojují značku s atributy, jako je jedinečnost nebo exkluzivita. K dosažení takových efektů v tisku se budou s oblibou používat barevné 3D fólie a 3D UV laky.
Prozkoumejte naši nabídku prémiových tisků.
Přečtěte si více o trendech v roce 2024 ↓
Integrovaná digitální řešení
Die Druckereien werden weiterhin in integrierte digitale Lösungen investieren, die sowohl den Digitaldruck als auch Tools für Tiskařské společnosti budou i nadále investovat do integrovaných digitálních řešení, včetně digitálního tisku, stejně jako do nástrojů pro design, správu objednávek a analýzu dat.
S Justprintem můžete již nyní využívat řadu integrovaných aktivit, které vám umožní bezplatný přístup k:
➤ průvodce pro vytvoření vlastního návrhu pro tisk,
➤ platforma, kde můžete připravit nabídky pro své zákazníky,
➤ nepřetržité tiskové služby, které můžete zajistit i při malých objemech.
+ bezplatná doprava bez udání jména, takže vaše výtisky půjdou přímo k zákazníkům a vy se nebudete muset starat o skladování, přebalování a náklady na dopravu.
Kombinace online a offline kanálů
Tisk bude i nadále podporovat marketingové aktivity založené na využívání digitálních kanálů, včetně těch, které zahrnují virtuální a rozšířenou realitu. Společnosti budou chtít využít strategii propojených dimenzí, aby oslovily potenciální zákazníky prostřednictvím nových kanálů a nabídly jedinečnou kvalitu zážitku ve spojení značky se zákazníkem.
Tištěná reklama neztratí svou popularitu
Poptávka po tištěné reklamě se v roce 2024 nesníží, protože papír má stále senzorickou výhodu oproti pixelům. Míra zapamatování reklamy umístěné v tisku je 1,7krát vyšší než u reklamy umístěné v digitálních médiích, což dává papíru značnou výhodu oproti virtuálním médiím.
Z čeho tato výhoda vyplývá, si můžete přečíst zde ↓.
Tiskařský průmysl v roce 2024 bude ztělesňovat inovace v produktových oblastech a digitální transformaci. Aby se společnosti v tiskařském průmyslu lépe připravily na budoucí černé labutě (příkladem jsou pandemie), budou muset aktivně a efektivně hledat způsoby, jak si zajistit kapitál pro nadcházející roky diverzifikací portfolia služeb a experimentováním s novými tiskovými technologiemi.
Zdroje a poznámky:
(1) https://www.smithers.com/resources/2020/feb/smithers-forecasts-the-global-printing-market
(2) https://www.baytechlabel.com/blogs/news/label-printing-market-will-reach-49-billion-in-2024