O tom, kde začíná a končí tisk a zda konec životnosti skutečně znamená konec oběhu?
Kde začíná tisk?
Navzdory opačnému zdání vůbec ne v tiskárně. Začátek lze definovat jako přípravu surovin pro tisk (např. výroba papíru) a také jako technologii, pomocí které se tiskne provedeno. Než se něco vytiskne, musí někdy suroviny urazit dlouhou cestu z výrobních závodů do tiskárny, kde se nakonec použijí.
Tiskárna – výrobní fáze
Jakmile jsou materiály ve vybrané tiskárně se správnou technologií, můžeme hovořit o další fázi, tj. výrobě. Je dobré, pokud je tiskové zařízení „technologicky mladé“, protože to snižuje ekologickou stopu tiskového procesu ve srovnání s použitím starších technologií. Do fáze tisku můžeme zahrnout i související činnosti, které umožňují vznik konečného produktu (např. vazba, lakování, řezání, lepení atd.).
Moderní digitální tisková zařízení se vyznačují vysokou účinností a ekologickým potenciálem (např. spotřebovávají méně energie), což je důležitý bod v ekologické politice tisku. Zjistěte, jaké technologie máme k dispozici. ↓
Balení a přeprava
Když jsou výtisky hotové, putují do balicího oddělení. Zřeknout se plastových výplní (např. bublinkové fólie) a jiné – kromě kartonu – ochrany (např. strečové fólie) je polovina úspěchu. Druhou je najít ekologické náhrady, např. papírové výplně, které by jinak skončily v koši (ve skutečnosti tam skončí, ale později, takže se jejich životní cyklus v souladu s principem nulového odpadu prodlouží alespoň o jednu další fázi).
Stejně důležitou otázkou v kontextu životního prostředí je způsob, jakým jsou výtisky dodávány. Důležitým úkolem na straně tiskárny je vybrat správnou kurýrní společnost nebo zajistit vlastní nízkouhlíkový vozový park, aby snížila svou uhlíkovou stopu. K tomu se přidávají vhodně uspořádané a optimalizované procesy plánování dopravy tak, aby doručovací vozidla opouštěla tiskárnu co nejplnější, s co největším počtem objednávek v rámci jedné dodávky.
Likvidace výtisků
Tato fáze nastává poté, co se výtisky dostanou do rukou dotčených osob nebo se z nějakého důvodu již nedistribuují, ale stále zabírají místo na policích nebo ve skladech. V této fázi se rozhoduje o osudu nechtěných výtisků a je třeba učinit rozhodnutí – zda skončí na skládce, nebo budou využity jiným způsobem. Pokud se rozhodnete pro jejich likvidaci, je třeba mít na paměti, že recyklovat lze pouze některé výtisky.
Zde je stručný návod. ↓
Nezušlechtěné výtisky na bílý křídový nebo ofsetový papír
➤ letáky, brožury, noviny, plakáty atd., vše, co není potaženo fólií, lakem atd.
♻ recyklovatelné.
Vyhazujte je do kontejneru na papír (musí být čisté a suché).
Ofsetové tisky jsou ve srovnání s tiskem suchým tonerem lépe recyklovatelné a nenatíraný (ofsetový) papír je ze své podstaty méně škodlivý pro životní prostředí.
Přečtěte si, jaké jsou mezi nimi rozdíly ↓.
Jak probíhá recyklace papíru
Sebraný sběrový papír putuje nejprve do papírny, kde projde procesem rozvlákňování (papír je smíchán s horkou vodou, rozdělen na celulózová vlákna a předem vyčištěn). Poté je mechanicky odstraněn, odbarven a vybělen (tento krok se vynechává, pokud je papír zpracován na vlnitou lepenku nebo balicí papír).
Zajímavý fakt:
Papír lze recyklovat 8krát. Z papíru se stane karton, z kartonu lepenka, pak vlnitá lepenka a nakonec karton na vejce. Rozklad papíru trvá obvykle 3 až 5 měsíců.
Zušlechtěné výtisky
➤ potažené filmem, lakem
❌ Nelze recyklovat.
Vyhazujte je do nádoby na kombinovaný odpad.
Nápověda: Tiskárny, které nabízejí konečnou úpravu (např. lakování), často tuto službu zadávají subdodavatelům. Pokud se rozhodnete nechat si výtisky vylepšit, vyberte si tiskárnu, která má tuto technologii vlastní. Přestože vaše výtisky nebudou recyklovatelné, snížíte tím uhlíkovou stopu, která by vznikla dodatečnou dopravou spojenou s aplikací povrchové úpravy.
Tisk na barevný papír
➤ např. na dekorativní papíry
❌ Nelze recyklovat.
Vyhoďte je do kontejneru na kombinovaný odpad.
Zajímavý fakt: Pokud je na papíře papír, který lze použít k výrobě papíru, lze jej použít i k jiným účelům:
Smíšený odpad putuje do spalovny nebo závodu na MBP.
MBP zařízení – zde se odpad třídí. Ty, které jsou vhodné k opětovnému použití, se oddělují na třídicí lince a poté se posílají do recyklačních závodů. Zbytek odpadu prochází dalším zpracováním, jehož výsledkem je odpad vhodný pro výrobu alternativního paliva, které se používá například v cementárnách.
Spalovna – zde se odpad spaluje ve speciálních ekologicky bezpečných pecích a vyrábí se z něj elektřina a teplo pro domácí použití. Zbytky ze spalovacího procesu se odvážejí na skládku a vzniklá struska se používá například jako surovina při stavbě silnic.
Nálepky
❌ Nelze recyklovat.
Nálepky a podklad, ze kterého se odlepily, vyhoďte do kontejneru na smíšený odpad.
Potisk textilu
➤ Trička, bavlněné tašky atd.
❌ Nelze recyklovat.
Použitý textil vyhoďte do kontejneru na kombinovaný odpad.
Bez ohledu na to, zda se jedná o přírodní nebo syntetické textilie, by měly putovat do smíšeného odpadu. Vyhazujte pouze ty, které jsou nepoužitelné.
Reklamní bannery
❌ Nelze recyklovat.
Reklamní bannery obecně nepatří mezi typický komunální odpad; použité bannery je třeba odevzdat oprávněné firmě.
Bannery jsou nejčastěji vyrobeny z polyesterové síťoviny potažené polyvinylchloridem (PVC).
Tisk na plexisklo
♻ Jsou recyklovatelné.
Můžete je odevzdat na sběrném místě komunálního odpadu.
Jak prodloužit životnost výtisků
Namísto toho, abyste je vyhazovali do příslušných kontejnerů, můžete jim prodloužit životnost nebo jim dát nové. Níže najdete několik tipů, jak to udělat 🙂
Papírové reklamní materiály
Nepotřebné letáky, katalogy a plakáty dobře poslouží jako obaly na knihy nebo dárky. Můžete je také použít pro scrapbooking nebo je vzít na kurz tvorby koláží. Stejně jako my je můžete použít jako ekologickou výplň balíčků.
Textil
Potisknuté tašky a trička, které jsou ještě použitelné, můžete věnovat do sbírek pro lidi v nouzi nebo organizacím, které sbírají textil.
Stejně tak postupujeme v případě papíru, který již není vhodný pro použití ve výrobních procesech, ale lze jej stále využít k jiným účelům. Takový papír věnujeme charitativním organizacím, kde ho mimo jiné využívají děti v rámci pracovní terapie.
Bannery
Použité bannery lze darovat útulkům pro zvířata, kde je lze použít k izolaci kotců a klecí, nebo je lze recyklovat prostřednictvím upcyklace (materiál se vyčistí a použije se k výrobě jiného výrobku, například tašky nebo batohu).
Tisknete pro propagační a reklamní účely?
Ukažte, že myslíte ekologicky, a podělte se o to se svými zákazníky, aby neměli pochybnosti o tom, jak recyklovat materiály, které od vás dostanou.