Justprint.cz Blog
  • Produkty
  • Tisk
  • Obaly a krabice
  • Design
  • Tipy
  • Infolinka
Justprint.cz Blog

Vítejte na našem blogu!

  • Produkty
  • Tisk
  • Obaly a krabice
  • Design
  • Tipy
  • Infolinka
DesignReklamní katalogyTipyTisk

Zadáváte projekt k tisku? Tomuto věnujte pozornost

autor Justprint 27 dubna 2023
autor Justprint 27 dubna 2023 0 komentář

Začínáte své dobrodružství s tiskem nebo navrhováním grafiky pro tisk? Tyto tipy Vám usnadní práci.

➊ FORMÁT

Formát, to je šířka a výška tištěného projektu, obvykle vyjádřená v milimetrech. Mnoho populárních výtisků, jako jsou letáky, plakáty nebo katalogy, obvykle přichází v určitých rozměrech očekávaných pro daný produkt.

➤ Katalogy – populární formát je A4

➤ Letáky – populární formát je A5

➤ Plakáty – populární formát je A1

Formát

To neznamená, že při objednávání těchto produktů musíte vždy volit uvedené formáty. Pokud s tiskem začínáte, tyto tipy Vás mohou navést k některým „standardům“ z hlediska velikosti tisku pro jednotlivé, nejoblíbenější produkty. Rozsah formátů je však širší než několik základních propozic.

Vyberte si libovolný produkt na webu justprint.cz, nahlédněte do selektoru (to je místo, kde zadáváte parametry tisku, množství atd.) a rozbalte sekci formát, kde uvidíte, kolik jich máme na výběr.


Leták většinou nemá velikost plakátu a vizitka zase nemá velikost letáku. Každý z těchto produktů má obvykle obecně uznávanou standardní velikost, což neznamená, že nemůžete ve svých projektech experimentovat s různými velikostmi tisku.


A pokud se Vám tam nepodařilo najít formát, který by byl pro Váš projekt vhodný, napište na info@justprint.cz, jelikož realizujeme rovněž zakázky mimo standardní nabídku Justprint.


💡 FORMÁT PŘED OŘEZÁNÍM A PO OŘEZÁNÍ

Pokud hovoříme o formátech v souvislosti s tiskem, vyplatí se znát pojmy, jako je formát před ořezáním a po ořezání.

• FORMÁT PŘED OŘEZÁNÍM – formát po ořezání, zvětšený o spadávky tisku.

• FORMÁT PO OŘEZÁNÍ – konečný formát hotového výtisku.


➋ SPADÁVKY

Spadávka je oblast projektu, která přesahuje okraj konečného tisku. Zahrnutí spadávek do projektu zaručuje, že to, co vytisknete, nepřesáhne arch. Velikost spadávky pro danou tiskárnu se může lišit, ale obvykle se pohybuje mezi 3 a 5 mm.

Formát pred orezaním a po orezaní

➌ POČET STRAN

💡 Lekce k zapamatování: vždy sudý

Počet stránek v adresáři je vždy násobkem čísla 4. To znamená, že katalog by se měl skládat z 8, 16, 20, 24 stran atd., bez obálky. Využití všech stránek pro text Vám pomůže vyhnout se prázdným, nepotištěným místům ve Vašem projektu.

Příklad

Řekněme, že navrhujete katalog tak, aby měl 60 stran. Ze selektoru vyberte 4 + 60, kde „4” je obálka (vnější a vnitřní) a „60” jsou stránky uvnitř katalogu. Každá z těchto stránek, pokud některá (např. vnitřní obálka) nemá být bílá, měl by mít nějaký grafický obsah (obrázek, text atd.).

➍ SOUBORY PRO TISK

Nejčastěji používaným formátem souborů pro tisk je PDF, jelikož umožňuje ukládat vektorovou grafiku. To je důležité zejména tehdy, pokud má být projekt zaslaný do tiskárny vytištěn v různých velikostech (modifikace rozměru grafiky tak neovlivní negativně její kvalitu).

Soubory pro tisk

➎ DRUH A GRAMÁŽ PAPÍRU

Substrát a jeho tloušťka se většinou vybírají podle druhu výtisku. Pod slovem „substrát“ se skrývají všechny suroviny, na které je tisk aplikován. Nejoblíbenější tiskové substráty jsou:

  • papír a lepenka (letáky, vizitky, obaly)
  • plasty (vývěsní štíty, tabulky, prostorová písmena)
  • textil (tašky, roll-upy, trička)
  • fólie (samolepky, polepy obchodních výloh a aut)
Druh a gramáž papíru

Příklady sestavení:

✔ Reklamní časopisy – zvolte lesklý papír s nízkou gramáží, např. 90 g – díky tomu budou stránky v časopise pružné.

✔ Katalogy – zvolte silnější papír – lesklou křídu nebo matný od 130 g a více. Pokud Vám záleží na prémiovém efektu, sáhněte po dekoračních papírech, např. Kraftliner nebo Woodstock Betulla.

✔ Vizitky – vybírejte papíry silnější, s gramáží 250 g a více a nebojte se experimentovat s dekorativními papíry, díky kterým Vaše vizitka vynikne mezi těmi natištěnými na klasickou bílou křídu.

Více o dekoračních papírech se dozvíte z tohoto článku ↓

Druhy papíru pro tisk – část 2 – dekorativní papíry

➏ ZUŠLECHTĚNÍ

Zušlechtění jsou speciální efekty aplikované při tisku. Najdete mezi nimi:

💎 lesklou fólii

💎 matnou fólii

💎 matnou fólii se selektivním UV lakem

💎 fólii soft touch

💎 fólii soft touch se selektivním UV lakem

💎 selektivní UV 3D lak

💎 barevné fólie (včetně holografických)

Povrchová úprava

Je to Vaše první setkání se zušlechtěními? Vyzkoušejte produkty v kategorii Prémiový tisk a uvidíte, jak 3D UV lak a barevné fólie vypadají v reálu.

💡 Zušlechtění od kuchyně

Pokud Váš projekt zahrnuje použití zušlechtění, tiskový soubor by měl mít vyhrazenou stránku, ze které se dá vyčíst, jak se má zušlechtění použít.

Příklad: selektivní UV lak na vnějších stranách obálky katalogu

Správně připravený PDF pro tisk by v tomto případě měl mít 3 stránky:

✦ dva budou vyhrazeny pro obálku: vnější přední a zadní

✦ třetí stránka bude označením místa v projektu, kde se má lak objevit


Maska pro selektivní UV lak by měla být připravena ve vektorové podobě a vyplněna 100% černou barvou bez jakýchkoliv příměsí (C0 | M0 | Y0 | K100).


Podívejte se také do našeho průvodce Katalog.fin, ze kterého se dozvíte, jak profesionálně připravit projekt katalogu. Tipy v tomto e-booku se Vám budou hodit i při tvorbě jiných tiskových projektů. ↓

Katalogy bez tajemství
letakypro grafické designéryReklamní katalogytisk katalogutisk onlineTisk reklamních katalogůtiskarnaonlinetiskarsky bestsellertiskletakutrendy v grafickém designu
0 komentář
0
FacebookTwitterPinterestLinkedinEmail
Předchozí článek
Tištěné materiály pro e-commerce. Inspirace a příklady
Následující článek
Vedete volební kampaň? Tyto produkty pomohou rozšířit její dosah

Mohlo by se Vám také líbit:

Obaly během boje o snížení výrobních nákladů produktů....

19 září 2024

Eko aneb polygrafie z druhé strany – polygrafický...

12 srpna 2024

Jedinečné a nezapomenutelné – prozkoumejte možnosti povrchové úpravy...

25 ledna 2024

Přibližme si individuální formáty. B4

18 ledna 2024

Překvapte tím, co je uvnitř. Reklama tisk e-commerce

11 ledna 2024

Co čeká tiskařský průmyslový sektor v roce 2024?...

4 ledna 2024

Přibližme si individuální formáty. B3

28 prosince 2023

Přibližme si individuální formáty. B2

14 prosince 2023

Katalog s dodatečnou hodnotou. Vyzkoušejte tyto nápady

7 prosince 2023

Tisk bestsellerů ve slavnostní atmosféře

30 listopadu 2023

Napsat komentář Odstranit odpověď

Pamatovat si moje jméno, e-mail a stránku v prohlížeči

Facebook

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar

Zůstat v kontaktu

Facebook Instagram

Justprint.cz - O NÁS

Jsme moderní internetová tiskárna a můžeme pro Vás vytisknout cokoli - za atraktivní cenu, v krátkém termínu a zboží doručíme až k Vašim dveřím! Tiskneme na různých typech materiálů. Naše tiskárna není jen halou plnou moderní technologie, je to také tým 700 lidí – nadšenců, kteří svými zkušenostmi 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, kontrolují každý krok Vaší objednávky. Díky vlastnímu, modernímu tiskařskému parku a vázárně realizujeme na jednom místě ofsetový tisk, digitální tisk v ofsetové kvalitě, ofsetový UV tisk, solventní a UV tisk.

Nejpopulárnější články

  • 1

    Nabídkové složky – co byste o nich měli vědět?

    23 března 2020
  • 2

    Kalendáře 2023. Přehled nejzajímavějších projektů

    10 listopadu 2022
  • 3

    Formáty a rozměry plakátů čili až to uvidím, tak to pochopím

    20 prosince 2019
  • Facebook
  • Instagram

@2019 - Justprint.cz - All Right Reserved. Nastavení souborů cookie


Zpět nahoru