I když se říká, že kupujeme produkt a ne obal, své oči neošálíme! Přesně to druhé jmenované má nezpochybnitelnou sílu přitáhnout, vzbudit zájem a zažehnout touhu poprvé sáhnout po produktu, právě pro jeho zajímavou vizuální vrstvu.
Čím netradičnější přístup k tématu obalu, tím větší šance, že si zákazníci produktu všimnou a nakonec ho hodí do košíku. Pokud na to potřebujete důkazy, najdete je níže, kde jsou představeny projekty a kampaně, které byly mimořádně úspěšné a promítly se do zvýšení objemu prodeje.
2 různé produkty, jedna asociace
Jak přesvědčít lidi, aby si domů koupili kávovar, když si myslí, že čerstvá káva je jen v kavárně? Brazilská značka Cafe Pele, která navázala spolupráci s vydavatelem deníku, našla zlatou žílu a zaznamenala 400 % nárůst tržeb. V čem spočíval úspěch této kampaně?
Čerstvé noviny = čerstvá káva
Zabalení kávy do deníku bylo důkazem čerstvosti produktu. Jelikož noviny byly dnešní, káva nemohla být zabalena dříve než pár hodin před tím, než se dostala na polici. Tato jednoduchá, ale důmyslná (také jí předcházel průzkum trhu!) hra asociací pomohla Cafe Pele zaznamenat obrovský skok v prodeji kávy určené pro domácí spotřebu a předchozí obavy spotřebitelů nahradila nová nákupní tradice založená na kombinovaných zkušenostech (pití kávy a čtení ranních novin jako dvě složky denního rituálu).
Důležité:
Balení potravinářských výrobků přímo do novin je kvůli látkám přítomným v tiskařské barvě (např. ftalátů zvyšujících riziko vzniku hormonálně závislé rakoviny) zdraví nebezpečné. Pokud se chcete příkladem Cafe Pele inspirovat ve svých vlastních marketingových aktivitách, pamatujte, že obal novin by měl být doplňkovým obalem a ten správný – chránící produkt – by měl izolovat potravinářský produkt v něm obsažený proti pronikání zdraví škodlivé chemikálie.
Multifunkčnost v souboji o pozornost
V marketingovém šermu se počítá obratnost a ta se projevuje mj. sledováním nejnovějších trendů a jejich využitím pro vlastní účely. Tato vlastnost nechybí značce Kellogg’s, známé širokou nabídkou snídaňových cereálií. Police s tímto potravinářským produktem nikdy nejsou prázdné a vyniknout může být skutečnou výzvou. Místo toho, aby se soustředili na klišovité akce a experimentovali s barvami (těch je v regálech s cereáliemi dost), udělali v Kellogg’s opak. V supermarketech se objevily černobílé krabice s omalovánkami na vnější straně balení. Cíl: odlišit se od konkurence, která na barvách nešetří, a také znovu využít obal, který dostal nové určení v podobě omalovánky. Navíc spolupráce Kellogg’s s Crayolou (firma známá mj. výrobou pastelek) a pozvání nejmladších spotřebitelů do soutěže (namalujte si obal, pošlete nám své dílo a vyhrajte dárkovou sadu od Crayoly) byla dalším argumentem pro to sáhnout právě pro tyto cereálie.
Nezapomenutelná zkušenost
Je skvělé, když obal zapadá do filozofie značky. Asi nebude žádným překvapením, když zde uvedeme ikonický design krabice iPhonu, který je v mnoha ohledech jedinečný. Za prvé: nesoutěží o pozornost mezi produkty ostatních výrobců, protože tam prostě není. Apple tedy mohlo vsadit na absolutní minimalismus. Za druhé – na první pohled jednoduchý design je charakteristickým znakem tohoto produktu (znáte jiný produkt bez jakéhokoli vzoru, motivu nebo nápisu na obalu? I když by ostatní výrobci šli ve stopách Applu, je jasné, kdo byl první).
V marketingu velmi dobře funguje zásada: je lepší být první než lepší. Obalové inovace společnosti Apple ukazují, že můžete být první i lepší (jejich pozornost věnovaná detailům je nezpochybnitelná).
Bílé a na první pohled nudné balení iPhonu skrývá spoustu překvapení. Podívejme se blíže na surovinu – pevný, lisovaný karton směřuje percepci na „prémiovou polici“, a navíc navozuje pocit, že je produkt dobře chráněn. Tento efekt umocňuje ražba ve tvaru produktu na víku obalu. Nedostatek barev a grafiky (kromě loga) na krabičce umožňuje maximální koncentraci na produkt při tzv. unboxingu, tedy okamžiku, kdy je produkt rozbalován z obalu. Apple ve svých krabičkách používá ještě jeden zajímavý trik, který možná překvapí – obě části jsou složené tak, aby záměrně zdržely moment otevření, a 3 vteřiny, během kterých se vakuum odtěsní a ukáže se iPhone, je speciálně navržené opatření k vyvolání prvku vzrušení a plného emocí očekávání. Pokud jste někdy vybalovali iPhone, vzpomeňte si, jestli Vám těsně před otevřením víka hrály v hlavě malé bubínky? 🙂
Jak je vidět, netradiční přístup k designu obalů může vést k prodejnímu úspěchu. Pamatujte na tento důležitý prvek při plánování vlastních marketingových aktivit, a až budete mít důkladně promyšlený projekt, můžete výrobu nechat na nás. Nabídku obalů si můžete prohlédnout zde >> obaly a krabice v Justprint.