Jak používat venkovní reklamní nosiče, aniž by došlo k poškození veřejných prostranství? Existuje několik způsobů, jak to udělat dobře.
Billboard jako součást zelených plic města
Je možné najít kompromis mezi efektivním využitím velkoplošné reklamy a nenarušením estetiky městského prostoru. V posledních letech se objevila řada zajímavých projektů, které využívají velký formát mimo jiné k signalizaci důležitých společenských témat.
Níže: Společný projekt Coca-Coly a WWF – zelený billboard pohlcující znečištění ze vzduchu, který město dýchá.
Podobný „živý“ billboard byl použit v kampani mobilní sítě O2. V kampani za udržitelnost se objevily také plně recyklovatelné plakáty formátu A6.
Citylight dobře začleněný do městské struktury
V městském prostoru jsou místa, kde venkovní reklama dokáže ladit s okolím. Citylighty – obvykle umístěné na zastávkách veřejné dopravy nebo v blízkosti oblíbených dopravních tepen – působí zcela jiným dojmem než poutač vyvěšený na fasádě historické budovy.
Reklamní plakáty umístěné na bočních stěnách přístřešků autobusových nebo tramvajových zastávek nejenže nenarušují estetiku městského prostoru, ale často jsou i přidanou hodnotou místa, kde se objevují:
• přitahují pozornost osob na autobusových zastávkách a zatraktivňují tak čas strávený čekáním na dopravní prostředek,
• podporují aktivitu, pokud reklamní scénář zahrnuje interakci s publikem,
• mají vzdělávací úlohu (jak ukazuje následující příklad).
Kampaň Science World Canada využívá formát citylight k propagaci vědeckých zajímavostí kreativním a hravým způsobem. V kreativě vpravo byla místo plakátu použita samolepicí fólie.
Hlas sociálních kampaní
Venkovní reklamní nosiče mohou být akceptovány i na těch nejnevhodnějších místech veřejného prostoru za předpokladu, že jejich sdělení stojí za to. Příkladem tohoto kompromisu jsou sociální kampaně, které při svých komunikačních aktivitách rády využívají sílu velkého formátu a jako hlavní médium pro své sdělení často volí billboardy nebo plakáty.
Níže: Regionální kampaň proti násilí na ženách (USA).
Reklamní banner použitý v kampani na Twitteru vyzývající k nošení masek během pandemie COVID19.
Prvky venkovní reklamy se skvěle doplňují s digitálními kampaněmi, příkladem jsou návrhy zahrnující QR kódy, které vybízejí k prozkoumání tématu, jež se objevuje v tištěných komunikačních materiálech.
Více informací si můžete přečíst zde ↓
Plakáty ve službách kultury
Plakát je jednou z nejoblíbenějších forem venkovní reklamy. Důvodem může být to, že kulturní centra a subjekty zastupující umělecký svět si ji často vybírají k propagaci svých aktivit. Tištěné materiály, které se objevují v městském prostoru a propagují kulturní akce, mohou být samy o sobě uměleckými díly. Na tvorbě grafických návrhů se často podílejí uznávaní umělci a plakáty, které se po sejmutí z reklamních sloupů často dostanou do soukromých i veřejných sbírek.
Vlevo: projekt propagující uměleckou událost. Poselství street artu bylo dále umocněno použitím dřevovláknité desky, na kterou byl plakát nalepen.
Vpravo: Plakát navržený k Mezinárodnímu dni muzeí. Design: Aysel Jabbar.
Všechny typy venkovní reklamy uvedené v příkladech lze vytisknout u společnosti Justprint. Pokud Vás tento článek zaujal, můžete se ještě podívat zde ↓