Jak měřit efektivitu venkovní reklamy? Využívejte QR kódy! V této příručce se dozvíte, jak propojit venkovní svět s digitálním vesmírem tím, že mezi nimi postavíte most pomocí technologie QR.
Stručně o technologii QR
Přestože jsou QR kódy již 28 let staré, stále jsou oblíbené. Zkratka QR pochází z anglického quick response, neboli rychlá odezva) a za názvem se skrývá technologie japonské společnosti Denso Wave, která potřebovala řešení pro zlepšení čtení informací o objektech rychle se pohybujících vzhledem ke skeneru. Potenciál řešení založených na QR kódech znamená, že se dnes využívají i v komerčních aktivitách, a to i zcela nesouvisejících s výrobními linkami.
Výhody použití QR kódů ve venkovní reklamě
- Možnost rozšíření obsahu nad rámec reklamního materiálu (po naskenování QR kódu vás přenese na zadané místo, např. na web s nabídkou společnosti, na vizitku webu nebo na libovolné místo na síti).
- Pohodlí osoby seznamující se s obsahem (naskenování kódu a přenesení do zdroje, ke kterému kód vede, probíhá během pár sekund).
- Upevnění image moderní firmy/značky, která využívá benefity a řešení, které nabízí technologie.
Více se na toto téma dozvíte v článku 👇
Krátce o OOH
OOH je pro změnu zkratka anglického výrazu out of home, což znamená venkovní reklamu. Alternativní termín pro OOH je outdoorová reklama. Venkovní reklama zahrnuje všechna média umístěná mimo budovy (např. v městském prostoru, podél státních silnic atd.). Panteon OOH obsahuje billboardy, venkovní bannery, plakáty a citylighty. Zde je vhodné připomenout ještě jeden pojem, tedy velkoformátovou reklamu, která je de facto základem outdoorové reklamy.
Spojuj a měř
Využití technologie QR ve venkovní reklamě nabízí možnosti, které dosud nebyly dostupné offline. Jednou z výhod je možnost měřit efektivitu reklamy např. pomocí ukazatele ROPO (Research Online, Purchase Offline, tedy vyhledávej na internetu, nakupuj v obchodě).
Implementace QR technologie ve venkovní reklamě krok za krokem
Začneme umístěním předem připraveného QR kódu do reklamního výtvoru (billboardu nebo jiného externího plakátu), který bude odkazovat na konkrétní místo (např. stránka produktu, který se nachází v reklamě).
V tomto článku se dozvíte, jak si vytvořit vlastní QR kód 👇
Aby mohl QR kód měřit efektivitu, měl by mít v něm vložený UTM odkaz parametry (speciální značky, které lze „přilepit“ ke standardní URL adrese, což umožňuje přesné sledování návštěvnosti z jednotlivých zdrojů na internetové stránce). Aby UTM odkaz plnil svůj účel, je nutné mít v Google Analytics nakonfigurovaný účet pro stránku, na kterou bude odkaz odesílat, a vytvořit v něm report, který bude s vytvořeným odkazem spojen.
✅ Vybrané parametry v Google Analytics, které lze použít k definování charakteristik reportu:
medium (utm_medium)
zdroj (utm_source)
kampaň (utm_campaign)
klíčové slovo (utm_term)
obsah reklamy (utm_content)
✅ Příklad schématu odkazu pro outdoorovou kampaň:
Samotný odkaz na stránku, např. https://justprint.cz/billboardy-digitalni-tisk
medium = „ooh”
zdroj = město, ve kterém bude venkovní reklama prezentována, např. „praha“
kampaň = název kampaně, např. „2022_outdoor_sale“
Volitelně obsah reklamy = formát, např. „billboard“ nebo „plakát“
✅ Vypadá to na složitou operaci? V praxi to není vůbec tak těžké. Podívejte se na připravený odkaz vytvořený ve standardu UTM:
https://justprint.cz/billboardy-digitalni-tisk?utm_source=praha&utm_medium=ooh&utm_campaign=22_outdoor_sale&utm_content=billboard
✅ Na internetu najdete spoustu bezplatných nástrojů pro vytváření UTM odkazů. Jeden z nich je zde .
Zajímavost:
UTM odkaz je zpravidla dlouhý. Pokud jej zkrátíte (v jakémkoli zkracovacím nástroji, např. bitly), Váš QR kód nebude tak „protkaný“, díky čemuž bude lehčí a přehlednější.
Naskenujte oba kódy telefonem a zkontrolujte, zda vedou na stejné místo:
Od billboardu po nákup
Abychom do nákupového scénáře zakomponovali celý příběh, je na místě připomenout cestu, jakou se díky QR technologii ve venkovní reklamě vydá člověk, který se potenciálně zajímá o to, co bylo na inzerátu umístěno a podpořeno kódem . V praxi to bude vypadat víceméně takto:
Všimnutí si venkovní reklamy → Naskenování QR kódu umístěného v reklamní tvorbě → Přechod na webovou stránku s odkazem vloženým do QR kódu a získání informace o produktu / službě → (v ideálním případě) Nákup produktu / služby.
Toto je jeden ze scénářů a může jich být více, například ten, kdy osoba, která se s reklamou setká, nenaskenuje QR kód, ale zapamatuje si reklamu, zajde do obchodu a produkt si zakoupí nebo naskenuje kód, ověří si informace o produktu, ale nakonec jej nekoupí. Abyste se vyhnuli tomu poslednímu, vyplatí se postarat o místa kontaktu se značkou.
QR kódy v offline reklamě – výhody
Implementací technologie QR ve svých reportech venkovní reklamy a jejím spárováním s Google Analytics pro Vaši internetovou stránku se dozvíte m j.:
- Pokud provozujete podobné kampaně současně v různých městech – která města, reklamní formáty, OOH kampaně přivedly na Váš web nejvíce uživatelů
- Jaká zařízení používali lidé skenující kód reklamy
- Jaký obsah na stránce propojený s QR kódem návštěvníky nejvíce zaujal
- Zda si návštěvníci webu prohlédli i další nabízené produkty, a pokud ano, jaké
- Zda došlo ke konverzi po kliknutí na odkaz a návštěvě webové stránky (zda si daná osoba zakoupila produkt)
- Jaká byla orientační návratnost Vašich investic do reklamy?
Začněte tisknout s Justprint!