Tištěný katalog může být účinnou formou reklamy. Níže najdete tipy, jak zvýšit jeho efektivitu – od určení cílové skupiny až po grafický návrh a distribuci.
➤ Zvolte optimální kanály pro oslovení.
Volba informačních kanálů bude rozhodovat o tom, v čích rukou se Váš katalog ocitne a zda se propagační aktivity promítnou do prodeje. Prodáváte online – přidejte k zásilce objednávky katalog s dalšími produkty z vašeho sortimentu. Provozujete stacionární zařízení? Přidejte do nákupní tašky fyzický dárek zdarma v podobě katalogu – je to vždy bod navíc k nákupnímu zážitku a větší šance na opětovný prodej. Pracujete stacionárně a lokálně? Přemýšlejte o zasílání katalogů místním obyvatelům. Máte mailingové seznamy? Pro ještě větší efektivitu můžete tiskovou reklamu doplnit digitálními aktivitami, například newsletterem vyzývajícím k vyzvednutí katalogu v obchodě, nebo zasláním digitálního katalogu.
➤ Přilákejte pozornost
Základem je obálka, přičemž ve fázi koncepčního návrhu je třeba zvážit i takové aspekty, jako je volba barevné palety, formátu nebo dokonce tvaru katalogu.
Přední strana katalogu by měla vzbudit zvědavost a podnítit Vás k tomu, abyste sáhli po dalších. Atraktivní obálka je především zajímavý grafický projekt s poutavou barevnou paletou. Pokud vydáváte katalog každý rok, vyplatí se věnovat pozornost aktuálním grafickým trendům. Křiklavé barvy se k Vaší značce nehodí a raději byste zvolili duotone? Vyberte si geometrické vzory nebo motivy využívající optické iluze – obojí bude vypadat dobře v černobílém provedení.
Zajímavým odlišením bude také formát a tvar, zejména v místě, kde jsou v blízkosti podobné složky v oblíbeném formátu A4. Zábavné tvary, výřezy na obálce i uvnitř a neobvyklé rozměry katalogu jsou příležitostí, jak upoutat pozornost na veletrzích, konferencích nebo jiných oborových akcích.
Na surovinách záleží, zvláště když kolem sebe vidíte jen papír. Součástí designu katalogu jsou například barevné plastové rozdělovníky nebo originální „pouzdra“, což je běžný postup u nejokázalejších tištěných publikací.
➤ Zaměřte svou pozornost
Navrhněte strukturu a obsah tak, aby člověk, který drží katalog v ruce, měl chuť a motivaci si jej prohlédnout nebo přečíst až do konce. K tomu mohou pomoci grafické zásahy v podobě šipek, podtržení, CTA („Čtěte více“, „Více na další stránce“) a prvků, které vybízejí k interakci (např. rozdělovníky se zvýrazněnými prvky uvnitř katalogu, prvky, které je třeba upravit mimo struktury katalogu, jako je například plakát nebo pohlednice).
➤ Používejte hotová řešení
Udělejte design svého katalogu překvapivý, aniž by ztratil své přednosti. Nejen křiklavé barvy a atraktivní grafika, ale také zpracování, které využívá všech výhod tiskového inventáře.
Zušlechtění:
V závislosti na efektu, kterého chcete dosáhnout, můžete použít lak, matnou nebo lesklou fólii, případně i fólii soft-touch nebo fólii „anti scratch“. Výběr správného vylepšení může dokonale doplnit komunikaci značky.
Příklad:
Provozujete servis spotřební elektroniky, kde prodáváte také ochranné sklo na displej? Při navrhování obálky katalogu zvažte její pokrytí fólií proti poškrábání – tato úprava nejen prodlouží životnost Vašich výtisků, ale bude přímo souviset s vaší nabídkou produktů.
Freebies, tj. drobné dárky uvnitř katalogu.
Vzorky výrobků, vonné stránky nebo vzorky materiálů jsou přidanou hodnotou katalogu – člověk, který si prohlíží vaše reklamní materiály, je na začátku odměněn za svůj čas a má možnost vyzkoušet si sortiment „na vlastní kůži“. Je velká šance, že takový postup povede ke konverzi!
Nápověda
NA KONCI PŘIDEJTE NĚJAKÝ DÁREK ZDARMA JAKO PODĚKOVÁNÍ ZA PŘEČTENÍ KATALOGU. V TÉTO ROLI SE UPLATNÍ I VIZITKA PRODEJCE UMÍSTĚNÁ VE VYHRAZENÉ KAPSE NA STRÁNCE S KONTAKTNÍMI ÚDAJI SPOLEČNOSTI.
Papír
Záleží také na výběru surovin. Specifický „feeling“, který dekorativní papíry mají, může pozitivně ovlivnit hodnocení nabídky značky. Silnější a těžší papíry budou vyvolávat asociace s exkluzivitou, neobvyklé textury budou doménou kreativity.
Prozkoumejte nabídku dekoračních papírů u Justprint ↓
Standardní nabídka tiskáren Justprint zahrnuje šité, lepené a spirálové katalogy. Pokud Váš projekt vyžaduje neobvyklá řešení z hlediska rozměrů, tvarů nebo materiálů, napište nám – prověříme možnosti a připravíme pro Vás individuální nabídku >> info@justprint.cz
➤ Předveďte své silné stránky
V katalogu zdůrazněte ty produkty, které jsou výkladní skříní Vaší nabídky a nejlépe se prodávají. Pokud chcete katalog aktualizovat i po skončení propagačního období, neuvádějte ceny vedle produktů, jen je vyzvěte k návštěvě webových stránek, kde pravidelně aktualizujete informace o nabídce. Takové zacházení představuje další návštěvnost webu a příležitost zůstat v kontaktu, pokud například vyzvete lidi, aby se přihlásili k odběru Vašeho newsletteru nebo sledovali kanály Vaší značky na sociálních sítích.
➤ Spojte fyzický a online rozměr
Změřte účinnost svých katalogů pomocí zpracování typických pro online v offline kanálu. Pokud prezentujete nějaký produkt, uveďte vedle něj „podívejte se na aktuální akce“ a přidejte zkrácený odkaz (můžete použít bit.ly nebo jiný nástroj pro zkracování odkazů), který budete používat pouze pro katalog. Snadno tak zjistíte, kolik návštěv bylo na stránce produktu z daného odkazu, který se objevil pouze v tištěné verzi Vašeho výpisu. Kromě odkazu nebo místo něj můžete vygenerovat speciální QR kódy – více informací o tom najdete zde:
➤ Dbejte na kvalitu tisku
I ten nejzajímavější grafický návrh ztratí svou sílu, pokud tisk nebude ve správné kvalitě. Před zadáním tisku katalogu se ujistěte, že jste si vybrali osvědčeného poskytovatele služeb se správnými tiskovými technologiemi. Před objednáním celého nákladu můžete využít službu „digitální náhled“, abyste se ujistili, že katalog vypadá stejně dobře i ve skutečnosti.
Čtěte také:
Odkazy na projekty uvedené v článku:
https://www.behance.net/gallery/28001121/LIV-BCN-2015-press-pack
https://www.behance.net/gallery/19857037/TYPOGRAWHAT-A-Basic-Guide-to-Typography
https://graphicthoughtfacility.com/gagosian-avedon-women/
https://www.wearecollins.com/work/ogilvy/
https://www.designspiration.com/save/26866015654186/