Firemní identita je podstatou a tváří značky. Vymezuje osobnost firmy a určuje, jak bude vnímána. Začněme ale od základů – jak vytvořit systém firemní identity?
Potřebujete vůbec firemní identitu?
Připravujete se pečlivě, když jdete na obchodní jednání – z věcného i vizuálního hlediska? Chcete udělat dobrý dojem? Pokud vám nezáleží na tom, jak vás vnímají ostatní – můžete hned teď přestat číst. Pokud však chcete vědomě vytvářet emoce a dojmy příjemců – je čas se seznámit se systémem firemní identity.
Co je firemní identita?
Firemní identita (v anglickém jazyce nazývaná: CI, corporate identity nebo visual identity) je vědomé vytváření image a identity společnosti. Zahrnuje především grafickou úpravu, ale také způsob komunikace, hodnoty a osobnost značky. Jednoduše jde o sjednocená pravidla, která vám umožňují získat očekávaný image značky v očích příjemců, a tímto se odlišit od konkurence.
Systém firemní identity usnadňuje prezentaci společnosti navenek a zjednodušuje interní postupy. Díky tomu bude vytváření firemních kalendářů, vizitek nebo plakátů mnohem jednodušší a všechny vytvořené materiály budou jednotné a profesionální.
Co vám poskytne systém firemní identity?
Důsledná realizace brandingu dodává profesionální image. Právě firemní identita určuje to, jaké emoce a asociace daná značka vzbuzuje. Značka je klíčovým prvkem, který vás činí odlišným a buduje tržní výhodu. Pravidla IC jsou nejčastěji seskupena v manuálu značky (základním nebo rozšířeném) a právě na jeho základě jsou vytvářeny různé zprávy a tištěné reklamní materiály, jako jsou např. katalogy. Patří sem také vizitky, hlavičkový papír nebo firemní složky.
Proces budování image by měl zahrnovat poznání historie, předpokladů a osobnosti firmy. Teprve pak tyto rozsáhlé znalosti lze převést do jazyka grafiky, barev a tvarů. Sepsání pravidel v manuálu značky usnadňuje firmě udržet jednotný image, který přežije personální i tržní změny. Jednou zpracovaný mnohé zjednoduší a umožní zachovat jednotnost materiálů – i když je realizují různí tvůrci.
Co je manuál firemní identity?
Nazývaný také manuálem CI, manuálem identity, brand bookem nebo biblí firemní identity. Měl by obsahovat pokyny týkající se správného používání loga, barev, písem a dalších vizuálních prvků. Manuál CI může mít podobu obsáhlého zpracování nebo zkráceného manuálu značky.
Všechno zní krásně, avšak pod podmínkou, že firemní identita bude dobře promyšlená a přizpůsobená dané firmě. Pravda je taková, že o úspěchu image rozhodují předpoklady, které byly vytvořeny v koncepční a strategické fázi.
Co obsahuje manuál značky?
Manuál značky pojednává o samotném logu, ale také o dalších prvcích, které jsou klíčové při vytváření různých zpráv. Manuál značky pojednává o firmě nejen z vizuálního hlediska, ale také odpovídá na otázky, které se s největší pravděpodobností objeví. Manuál značky usnadňuje grafikům vytváření katalogů, hlavičkového papíru nebo reklamních stojanů.
V manuálu značky obvykle najdeme:
- historii a zdůvodnění loga, jeho základní verzi (včetně přípustných úprav, zkratek a verzí – např. s grafickým symbolem, reklamním sloganem a bez);
- konstrukce loga (s vysvětlením a poměrem stran, které jsou často definovány prostřednictvím mřížky);
- ochranná oblast kolem loga (ochranné pole);
- velikost loga (možnost škálování, minimální a maximální velikost);
- firemní barvy;
- doporučené písmo a jeho velikost.
Firemní identita a manuál značky umožňují sjednocení všech reklamních výtisků. Určuje vzhled vizitky, firemního katalogu, a také obalů, brožur nebo hlavičkového papíru.
Víte, že?
Do manuálu CI se často přidává mnohem více prvků než jen logo. Manuál značky může zahrnovat například firemní oblečení, označení automobilů, kancelářskou výzdobu a dokonce i vyhrazené vůně v prodejnách nebo předváděcích místnostech. Ve velmi velkých společnostech se k postupům přidává také např. doporučený způsob komunikace a vedení rozhovorů.
Firemní identita v praxi
Sepsaný manuál značky vám umožní sjednotit všechny reklamní a firemní tiskopisy. Díky němu můžete vytvářet stylisticky jednotné vizitky, složky nebo hlavičkové papíry. Použití definovaného rozvržení a barev způsobí, že každý leták, billboard nebo plakát, již na první pohled, bude spojován s danou značkou. Díky manuálu značky nemusíte pokaždé vymýšlet již dávno všem známé věci. Kterýkoliv – i nový – grafik, bude vědět, jak vytvořit vizitku, kalendář nebo reklamní banner. Počáteční výdaje se vám jistě mnohonásobně vrátí a daná značka bude s každým měsícem posilovat svou pozici a pozitivní image v očích příjemců.