Trh e-commerce se neustále rozšiřuje, stále více a více nakupujeme přes internet, a těžiště se z offline obchodů se přesouvá do obchodů, které je možné navštívit pouze virtuálně. Proč o tom znovu píšeme a co to má společného s tiskem? No, jako internetová tiskárna víme opravdu hodně o spojení offline a online, a navíc tisíce realizovaných výtisků pro internetové obchody, nás posiluje v přesvědčení, že oba světy mohou spolupracovat v synergické relaci, za účelem ještě lepšího dosažení zákazníků.
Online vytěsňuje offline
Docela hodně jsme o tom psali v tomto článku (podívejte se na https://justprint.cz/blog/vyniknete-role-obalu-v-e-commerce/). Ještě před necelým rokem v dotazované skupině uživatelů internetu ve věku 16-64, až 81 % osob hledalo v síti produkty za účelem jejich nákupu, a 74 % koupilo alespoň jednu věc v internetovém obchodě. V letošním roce se statistiky pravděpodobně ještě více překloní na stranu e-commerce. Vzhledem k tomu, že máme v Čechách již asi 50 tisíc. e-shopů, tato čísla budou pro firmy působící v tomto prodejním modelu stále uspokojivější.
Změna nákupních návyků
Nakupujeme jinak než před deseti lety, kdy bylo těžké si představit, že si většinu zboží objednáme bez toho, abychom si je předem živě prohlídli, vyzkoušeli, nebo se jej jednoduše dotkli. Nové technologie, možnosti, jaké přináší digitalizace, a potřeba společností přizpůsobit se „nové realitě“ (mj. regulace, které zakazují podnikání v stacionárním modelu) to jsou jen tři z mnoha aspektů, které způsobují, že počet online transakcí neustále roste. Zajímavé je, že kupujícími se stále častěji stávají lidé, kteří dosud na denní bázi nepoužívali internet.
Studie ukazují ( … ), že online spotřeba je mnohem racionálnější, umožňuje delší přemýšlení o nákupu, předcházející dřívějším hledáním informací. Spotřebitelský výzkum společnosti Accenture COVID-19 Consumer Research provedený ve dnech 2-6. dubna 2020 zaznamenal tři dlouhodobé trendy, které urychlila pandemie. Kromě podpory zdravého životního stylu a ochoty nakupovat od místních dodavatelů došlo také k nárůstu vědomé spotřeby. Spotřebitelé stále častěji věnují pozornost tomu, co kupují, snaží se omezit plýtvání potravinami, vědomě si vybírají dražší produkty a sázejí na udržitelnější možnosti.
Co to má společného s tiskem?
Vzhledem k tomu, že trh s elektronickým obchodem dynamicky roste, roste zároveň boj o pozornost a vytváření zkušeností zákazníků, které ovlivní výběr a hodnocení značky. Promyšlená kampaň s využitím tištěných materiálů je zbraní podnikatele, který se snaží uspět v internetovém prodeji. Tištěné materiály pomáhají vytvářet konkurenční výhodu a zpříjemňují zážitek z nakupování.
➜ Ukažme si to na příkladu, a jako příklad vezměte poměrně neobvyklý, a to jak pro e-commerce obor – obchod s jízdními koly, jejichž prodej rovněž přešel na on-line kanál.
- Kartička s poděkováním a informacemi o tom, kdo kompletoval objednávku vytištěná na tlustém křídovém papíru nebo kartonu, pomůže vzbudit důvěru a vyvolat teplé emoce.
- Kartička s návodem jak zprovoznit kolo po dodání je skvělý způsob, jak navázat vztah s kupujícím a usnadnit mu první zkušenost s novým produktem. Je to také skvělá příležitost prokázat odbornou tvář prodávajícího.
- Leták popisující skupinu produktů a značek dostupných v obchodě (městská, sportovní, mládežnická, dětská kola) – to je další příležitost představit celou řadu produktů, které mohou přijít vhod zákazníkovi a přilákat jej k následnému nákupu (například pro zbylé členy rodiny).
- Kupón s datem servisu jízdního kola a slevou na servis, stejně jako s kontaktními údaji na koho se obrátit v případě technických problémů – produkt vytváří příležitost pro prodej doplňkových služeb, čímž se zvyšuje šance na návrat zákazníka.
- Leták se speciální nabídkou dostupnou v omezeném množství a v omezeném čase, nebo na příslušenství a další komplementární produkty k objednanému produktu – zapůsobí v souladu s pravidlem nedostupnosti nebo bude přijat jako vycházení vstříc potřebám zákazníka, povzbuzujíc jej k další interakci se značkou. Tento přístup se určitě vyplatí!
Všechny prezentované produkty si můžete objednat zde. Realizujeme rovněž individuální objednávky (kontaktujte nás zde nebo prostřednictvím chatu na stránkách Justprint).