Co je třeba vzít v úvahu při objednávání tisku? No, otázka není nejjednodušší a vyžaduje řešení složitých záležitostí od formátu souborů až po technologii tisku. Rozhodli jsme se však toto téma řešit a před časem jsme na našem Facebookovém profilu spustili sérii příspěvků, které lze nalézt zadáním do vyhledávacího pole #PROJEKTna5. Pro všechny, kteří tuto platformu nepoužívají, dnes máme článek, který synteticky shromažďuje všechny znalosti z těch publikací. Je třeba dodat, že na tom jsme ještě neskončili a s ohledem na vysokou faktickou hodnotu těchto záznamů plánujeme pokračovat v našem cyklu. Zůstaňte s námi A mezitím… 👇
◼ FORMÁT
Pro začátek do dílny vezmeme formáty, kterých je tolik, že se v nich můžete zamotat! 🤯 Již ve fázi grafického projektu byste o něm měli přemýšlet, protože právě na něj se soubor pro tisk přizpůsobí. Stejně jako při výběru typu a hmotnosti papíru musí být formát vybrán podle typu tisku produktu. Leták by pravděpodobně neměl mít velikost plakátu a vizitka velikost letáku. Každý z těchto produktů má obvykle obecně přijatou standardní velikost.
ZAJÍMAVOST: Dostupné formáty pro každý produkt si můžete prohlédnout v našem třídiči (např. výběrem vizitky a kliknutím do pole formát zjistíte, že na výběr máte 85 x 55 nebo 90 x 50 mm – podívejte se tam ještě předtím, než začnete projektovat a podívejte se, na jaké rozměry připravit soubor.
Čtěte také:
Prohlédněte si příspěvek na Facebooku
◼ POČET STRAN
Případ se zdá být triviální, ale to může způsobit spoustu problémů, a to zejména ve fázi ověřování souborů pro tisk, když se zjistí, že všechny stránky nebyly vyplněny obsahem a v projektu se objeví „bílá místa“. Jak se proti tomu bránit? Jako příklad vezměme katalogy.
Počet stránek v adresáři je vždy násobitelem hodnoty 4, což znamená, že adresář musí obsahovat 8, 16, 20, 24 stránek atd., obcházení krytu. Správa obsahu všech stránek Vám umožní vyhnout se prázdným, nepotištěným místům ve Vašem projektu.
Jaké je nejdůležitější slovo pro zapamatování z této lekce?
Sudý! 🙂
Podívejte se na naši nabídku katalogů:
Prohlédněte si příspěvek na Facebooku
◼ FORMÁT PŘED A PO OŘEZÁNÍ
Formát po ořezání je konečný formát hotového polygrafického výrobku. Na druhou stranu formát před ořezáním je zkrátka formát po ořezání zvětšený i tiskařské spadávky (více o nich níže). Podívejte se na grafiku, která to pravděpodobně vysvětluje ještě lépe. Snadné, když už to víte, že ano? 😊
Prohlédněte si příspěvek na Facebooku
◼ SPADÁVKY
Pokud již víte, co je to formát před a po ořezáním, spadávky nebudou problém. Tiskařská spadávka je oblastí tisku, která vychází mimo okraj poslední publikace. Správné přizpůsobení spadávek zajišťuje, že to, co tisknete, nebude mimo okraj listu. Velikost spadávky se může lišit, i když je obvykle mezi 3 a 5 mm – dbejte na takovou rezervu, abyste se ujistili, že část Vašeho projektu se nedostane tam, kam zrak nedosáhne. 😉
Prohlédněte si příspěvek na Facebooku
◼ SOUBORY PRO TISK
JPG, TIFF nebo PDF? 🤔 Formát souborů je jedním z nejdůležitějších problémů při objednávání tiskových projektů, který začínajícímu grafickému designérovi může zajistit spoustu bezesných nocí. Naštěstí to není tak těžké, když to umíte. Nejčastěji používaný formát souboru pro tisk je PDF, protože umožňuje zaznamenat vektorovou grafiku. To je obzvláště důležité, když projekt, který posíláte do tiskárny, musí být vytištěn v různých velikostech. Změna velikosti grafiky nemá vliv na její kvalitu a je zachována při exportu projektu z grafického programu do formátu PDF.
Prohlédněte si příspěvek na Facebooku
◼ TYP A HMOTNOST PAPÍRU
V tomto odstavci bude několik slov o papíru v tisku. Tento aspekt je důležitý, když se chcete postarat o jedinečný vizuální design komplikovaného a složitého grafického designu, který je důležitý pro každý detail. Kromě typu papíru je důležitá i jeho hmotnost. Podklad a jeho tloušťka jsou nejčastěji vybrány pro typ tištěného materiálu. Podívejte se na níže uvedené příklady:
🔹 Akční letáky – nejčastěji se používá papír, pak lesklá křída s nízkou gramáží, například 90 g – díky tomu jsou listy v knížce pružné, materiál se snadno prohlíží a náklady na výrobu několikatisícových nákladů nejsou příliš vysoké.
🔹 Katalogy – v případě těchto produktů máme obvykle do činění s papírem tlustším – lesklá nebo matná křída od 130 g a více, a pokud vám jde o efekt „luxusní kvality“, stojí za to vyzkoušet dekorativní papír, například Kraftliner nebo Woodstock Betulla.
🔹 Vizitky – zde je také vhodné tlustší základ (s gramáží nad 250 g), kromě toho, v tomto druhu výrobku jsou také vhodné ozdobné papíry, například Materica Kraft, Sirio Color nebo Woodstock Betulla.
💡 Vyberte papíry, které se dobře hodí ke grafickému návrhu a cílovému účelu tištěného produktu.
Více o dekorativních papírech 👇
Prohlédněte si příspěvek na Facebooku
◼ ZUŠLECHTĚNÍ
Pokud hledáte způsob, na „tuning“ grafického návrhu, doplňky, jako je UV lak nebo fólie budou vhodnou volbou. V Justprint si v závislosti na produktu a typu substrátu můžete vybrat:
🔹 lesklou fólii
🔹 matnou fólii
🔹 matnou fólii s parciálním UV lakem
🔹 fólii soft touch
🔹 fólii soft touch s parciálním UV lakem
Jak vypadá dodávání zušlechtění do projektu z hlediska přípravy pracovního prostředí? Opět za příklad vezměme katalog, ve kterém lze zušlechtění použít na vnějších stránkách obálky.
Správně připravený soubor s projektem by neměl mít dvě, ale tři stránky. Třetí bude lak a konkrétněji označení místa v projektu, kde by měl být lak.
💡 Vyberte si zušlechtění pokaždé, když budete chtít zvýšit vizuální kvalitu tisku nebo zdůraznit určitý grafický prvek v designu.
Prohlédněte si příspěvek na Facebooku
Myslíte, že tento článek byl užitečný? Sdílejte odkaz s ostatními! 🙂