Přemýšlíte, proč se některé lokály stávají kultovními a jiné zůstávají ve stínu? I když máte chutná jídla, obsluhu a menu, ale „něco“ vám chybí, nemusíte mít úspěch. To „něco“ marketingoví specialisté často jednoduše nazývají promyšlená vizuální identifikace – zjistěte si, co to je a k čemu to může být dobré.
Co to je vizuální identifikace restaurace?
Vizuální identifikace je pro restauraci tím, čím je tvář pro člověka. To ona odpovídá za první dojem, na ni se soustředíme při hodnocení dané osoby nebo brandu. Právě CI (corporate identity) je podstatou vytváření jak aktuálních dojmů, tak i budoucnosti značky. Je to její osobnost, vzhled a podstata. Konzistentní a solidní strategie vizuální identifikace by měla být základem každé restaurace a kavárny, a to nezávisle na její velikosti a rozpočtu.
Vizuální identifikace v gastronomii
Když vidíte 2 žluté oblouky nebo sirénu v zeleném kruhu, už víte, jaký je to podnik? Samozřejmě McDonald a Starbucks netvoří jen samotné logo, vizuální identifikace těchto podniků však sehrála obrovskou roli při budování rozeznatelnosti těchto míst. Vizuální identifikaci vašeho podniku by měly tvořit takové prvky, jako:
- vyhrazené logo restaurace (včetně povoleného a nepřípustného použití),
- brandové barvy,
- font a druh použitého písma,
- výzdoba a vybavení interiérů,
- zásady navrhování reklamních materiálů.
Pro sjednocení zásad a konkrétního použití prvků vizuální identifikace – obvykle je specifikována v knize o ochranné známce (nazývané kniha CI). Vyplatí se ji mít, protože bude výchozím bodem veškerých reklamních a propagačních aktivit.
Odlišujte se, jinak zahynete
Abyste se neztratili v množství podobných restaurací, zamyslete se, čím se chcete odlišovat? Čerstvé lokální produkty, polévka jako od mámy, nebo denně nové menu? Vyberte si svou cestu a potom ho přeneste do promyšlené vizuální identifikace. Bude-li vaše kavárna královnou sladkostí, vsaďte na odvážné, výrazné barvy, ale budou-li vaší devízou přírodní produkty, vyberte si tisk na ekologických materiálech. Chcete-li navodit domácí atmosféru, napište menu ručně, např. na list ze starého sešitu! Minimalismus nebo okázalost? Ať je atmosféra vaší restaurace viditelná už od na první pohled.
Vizuální identifikace – máte tu moc!
Při vytváření stylu vaší restaurace do značné míry specifikujete to, jakým hostům je určena vaše nabídka. Styl restaurace je spojením podávaných jídel, názvů, barev a loga, krátce řečeno: vizuální identifikace násobená jedinečnou chutí. Na promyšlené identifikaci bude záležet, zda vaše restaurace bude považována za módní místo nebo ustrne na okraji gastronomické mapy regionu. Chcete-li, aby se vaše restaurace stala nejen chutným, ale i rozpoznatelným a kultovním místem, začněte definováním vašeho stylu.
Než vytvoříte vlastní styl, zamyslete se:
- Jaká je vaše cílová skupina?
- Jakou máte konkurenci?
- Čím se chcete odlišovat?
- Jak toho chcete dosáhnout?
- Jaké hodnoty jsou základem vaší restaurace?
- Jaký styl komunikace bude nejlepší?
Promyslete si tuto strategii, udělejte si seznam se všemi podrobnostmi. Je-li to možné, snažte se přesně představit svůj podnik a zákazníka. Jak vypadá interiér, jak to tam voní, o čem hovoří a jak reagují zákazníci? Jak má vypadat vaše restaurace, jaké pocity chce vyvolávat a jaké barvy se do ní hodí. Tyto volné představy by se měly stát základem vizuální identifikace vaší restaurace. Proč? Abyste viděli, jak se postupně vaše sny zhmotňují!
Konzistentní reklamní materiály pro restauraci
Reklamní materiály pro gastronomické podniky jsou často jejich majiteli nedoceněné. Díky intenzivním barvám, vkusnému interiéru a menu plnému fotografií provokujících chuťové kalíšky vaším zákazníkům hlasitě zakručí v břiše. Je to známá věc, že díky obrazům a fotografiím zobrazujícím chutná jídla lze stimulovat apetit hostů, a odtud už vede do srdce zákazníků krátká cesta.