Sundejte si tmavé brýle a uvidíte světlé barvy. Černobílá polygrafie neexistuje, stejně jako lidé nejsou černobílí. Každý z nás má šedá zákoutí a jejich škála je často větší než stupně šedi Pantone.
Nicméně pokud jsou vám polygrafické pojmy stále cizí, možná právě tento příspěvek vám umožní si na ně trochu zvyknout. Protože polygrafie není tak hrozná, jen stačí vědět, jak k ní přistupovat a jak se pohybovat v barevném prostoru. Ostatně v životě je to stejně jako v tiskárně – někdy se můžete zlomit (složit) a někdy poskytnout realitě vlastní tvar (vysekávat). Můžete se přepracovat při renovaci, ale můžete dobře dopracovat to, co vyšlo z tiskového stroje. Jedna věc je jistá – spolu to jde v životě i ve vazárně líp (řekl big falci). Možná je na růžové brýle příliš brzy, ale už byste si měli všimnout pokroku v oblasti obecných polygrafických znalostí.
Vazárna – takže musíte to nějak dopracovat, pánové
Vazárna je tu proto, aby dopracovala to, co vyšlo z tiskového stroje. Její fungování lze porovnat s dopracováním interiéru. Je jedno, zda navrhujeme interiér nebo složku, princip je stejný – nakonec musíme oba dopracovat, aniž bychom se přitom sami nepřepracovali. A zde nám na pomoc spěchají odborníci. Operátorům lepiček se práce točí jako na kolotoči. Složky vážou naplocho bez zatahování břicha nebo kroužkově bez zakroužení. Letáky se skládají od „c“ do „z“ vždy správným směrem. A ještě přitom profesionálně řezají – samozřejmě řezači listy, a odborníci kachličky do koupelny. A pak, během přestávky se ptají: dopracování nebo jste přepracována, paní vedoucí? Upřímně přiznávám, že nalezení dobré formy může každého unavit. A to nejen té jazykové.
Falcování – čili oficiálně překládání a neoficiálně skládání
S falcováním je to trochu jako se čtením mapy, která je ve skutečnosti také přeložená. Pokud na mapě něco hledáme, znamená to, že se chceme vydat určitým směrem. Falce (překládání) nám také určují směr ke konečnému formátu. Do našeho cílového bodu mohou vést různé cesty, stejně jako můžete falcovat různými způsoby: do „c“, „z“, jako harmoniku, na polovinu. Cestovatel i obsluha falcovacího stroje si musejí udělat přestávku, minimálně pro to, aby zkontrolovali, zda zvolený směr je určitě správný. Stejně jako se občas zasekne papír ve stroji, tak se občas zasekne jazyk, když se ptáme na cestu. Ale v klidu – složíme jakýkoli formát, protože naše stroje Horizont mají široké obzory.
Bigování – čili spolu to jde líp
Falcování a bigování si prohlížejí vazárnu ruku v ruce, jejich vztahy spolu úzce souvisejí. Dá se dokonce říci, že jeden zanechal své stopy na tom druhém, protože bigování není nic jiného než potisk rýh na papíře nebo kartonu. Tento trvalý zářez usnadňuje složení např. letáku, jehož gramáž přesahuje možnosti falcování. A i když falcování se někdy obejde bez bigování, tak bigování bez falcování nemůže existovat. Stejně je to s prohlídkou – protože můžeme prohlížet sami a sami studovat mapu, ale sdílení dojmů se společně cestujícím partnerem se do naší paměti vtiskne na delší dobu. I když se ztratíme, tak společně, a poté se můžeme složit společně na něco dobrého k pití, abychom projednali nadřazenost bigování nad falcováním.
Vysekávání – to znamená tvarujeme
Ruce nahoru, kdo z nás nedělal sušenky? Nebo radši ne, protože teď se nám budou hodit dvě ruce. K vysekávání i na sušenky. Vysekávání je jinak tvarování. Ve vázací místnosti k tomu používáme vysekávačku a v kuchyni formičku. Oboje mají ostří (s ostrým nebo tupým zakončením) a díky nim získáme jakýkoliv tvar. Zatímco formička vchází do těsta hladce, papír potřebuje něco ostřejšího. Na pomoc zde přicházejí nože – čili vysekávač, který umísťujeme ve vysekávacím stroji. Řezací nože mají často společnost: bigovací a perforovací lišty, aby se maximálně využil jeden úder. Každá máma a operátor vysekávacího razidla ví, že výroba sušenek (vysekávání) může mít za následek spuštění dalších výrobních kapacit: glazování (povrchová úprava), vykládání na talíř (vykládání ze stroje) a balení sebou (k přepravě). A to může být důkaz toho, že polygrafie viděna zblízka chutná ještě lépe.
Pozadí – čili 100% obložení, samozřejmě barvou
Není to nic jiného než list papíru pokrytý jakoukoli barvou, se 100% sytostí. Můžeme to přirovnat k přeplněné pláží se slunečníky. Bude se vám to příjemněji spojovat, protože prázdniny a pozadí mají hodně společného: oba nás nasytí barvou (opálením) a dojmy (vizuálními) až ke hranicím možností. Pozadí vypadá dobře, když představuje v projektu pozadí pro ilustrace a texty, a my vypadáme dobře na fotografii s prázdninovým pozadím. Sice je do prázdnin ještě daleko, ale možná nějaké pozadí v barvě blue nás potěší již dnes dobrými pocity.
Pantone – čili něco zvláštního
Máme moře možností v podobě barev CMYK, ale můžeme mít také vlastní bazén. A to je právě naše Pantone, čili pátá barva: jedinečná, unikátní, odlišující se na pozadí CMYKové čtyřky. Pantone symbolizuje barevnou stupnici, která jich jen v základní verzi popisuje až 1761, takže hloubka barvy (a bazénu) je libovolná. Potřebujeme jen najít správné místo v naší oblasti (projektu), aby jak Pantone, tak i bazén dobře souzněly s okolím. Oba mohou být odkryté (bez povrchové úpravy), mohou být kryté (např. pokryté parciálním UV lakem). Mnohdy Pantone zahřeje projekt lépe než vyhřívaná bazén party. Nemějte obavy – naše pátá Heidelberg jednotka ochotně skočí do hlubin vašich projektů.