Může být tisk eko? Dnes na blogu máme několik tipů, jak snížit negativní dopad tisku na životní prostředí, jaké metody tisku vybrat a jaké návyky si vytvořit, aby se dobrá praxe, vycházející z péče o životní prostředí, stala trvalou součástí práce na tiskových zakázkách.
➤ Přesně určete potřeby
Než se dostaneme k nejméně invazivním technikám tisku a výběru papíru, stojí za to začít se základy. Odpovězte si na otázku: co přesně potřebujete a v jakém objemu? Stojí za to tisknout „do zásoby“? Bude například katalog, který si objednáte k tisku, aktualizován za několik měsíců nebo za rok? Pokud Vaše propagační materiály potřebují častou aktualizaci, objednejte si takovou edici, o které není pochyb, že se rozdá. Neobjednávejte na příslovečně známou záložku – letáky nebo katalogy, které zabírají místo ve skříních , nejsou dobrým řešením. Totéž platí pro kalendáře – pokud si objednáte příliš mnoho – za rok se kalendář už nikomu nebude hodit.
➤ Užitná hodnota tisku
Je to něco, co si můžete naplánovat už ve fázi projektu, který ještě nezískal materiální podobu. Stojí za to objednat tisk, který po přečtení nebo prohlížení skončí přímo v odpadkovém koši, bez jakékoli interakce s příjemcem? Pokud je to možné, zkuste přemýšlet o Vašem katalogu, letáku nebo vizitce jako o opakovaně použitelných věcech. V případě katalogu by se jednalo například o zajištění místa pro poznámky, myšlenkové mapy nebo přidání nějakého prvku, který by upoutal pozornost, což by umožnilo přivést příjemce do světa, který se před ním táhne od prvních stránek. Vizitka může mít zajímavý design a leták například obsahuje předdefinované slevové kódy pro nákupy v následujících měsících, které zákazníkovi umožní udržet si jej delší dobu. Nápadů je samozřejmě mnohem víc!
➤ Digitální nebo ofsetový tisk?
Pokud jste si již jisti, že úsilí a projekt, který kromě informační a estetické hodnoty navíc má užitný aspekt, je na čase čas zvolit technologii tisku, která bude optimální z hlediska nákladů, ale také bude mít minimální negativní dopad na životní prostředí. Pokud nepotřebujete velké náklady (až 500 kopií), použijte digitální tisk. Při větším měřítku bude dobrý ofsetový tisk.
💡 Zajímavost: V Justprint sami vybíráme optimální tiskovou technologii. Při zadávání objednávky je tedy možné tento aspekt přeskočit a zaměřit se na otázky, jako je správný objem nebo výběr podkladu.
Důležité:
Výše uvedená edice 500 kusů je „smluvní hranicí“ a může se lišit podle produktu. Stává se, že i 100 kusů katalogů je vytištěno ofsetově. To je způsobeno složitostí tiskových produktů, které jsou tak velké, že je někdy obtížné jednoznačně určit a poskytnout hotové řešení v otázce výběru výrobní technologie.
➤ Výběr papíru
To je stejně důležitá otázka jako volba tiskové technologie. Na rozdíl od vzhledu není recyklovaný papír nejlepší volbou, protože není vhodný pro většinu výtisků (někdy je obtížné tisknout a snížuje čitelnost).
Více než výběr ekologického papíru záleží na tom, zda výběr podkladu nepřipraví o možnost recyklovat.
➤ Křídový nebo ofsetový papír?
Vše závisí na způsobu tisku a dostupném rozpočtu. Křídový papír je nejlevnější surovinou a proto je také velmi populární, ale stojí za to si uvědomit, jak vypadá proces výroby tohoto substrátu (jádro z buničiny je pokryto uhličitanem vápenatým s příměsmi nečistot). Takže objednáním tisku s více než 500 výtisky stojí za to přemýšlet o nepovlékaném papíru-tisk bude snadněji recyklovatelný než stejný výrobek vyrobený na křídovém papíře.
💡 Čtěte také:
➤ Certifikovaný papír
Před objednáním projektu pro tisk můžete také požádat o dostupnost certifikovaného papíru. Jedná se o dražší možnost, ale stojí za vaši pozornost. Pokud se rozhodnete tisknout na certifikovaný papír, můžete si být jisti, že surovina pochází z kontrolovaných plodin. Jedním z nejznámějších certifikátů je FSC (dřevo pro výrobu papíru pochází z udržitelně obhospodařovaných plodin, které chrání biodiverzitu; a dřevo se těží legálně).
Nyní víte, jak blízko máte k udržitelnému tisku. Nemusíte se vzdávat tištěných materiálů, ale stojí za to tisknout vědoměji! 🙂