Reklamní letáky jsou, byly a budou jedním z nejúčinnějších reklamních materiálů. Ale jen pod podmínkou, že víte, jak na to. Pokud chcete vytvořit kreativní a efektivní letáky, přečtěte si 4 tipy, které vás mohou inspirovat. Při navrhování letáků si nejprve určete cíle
1. Při navrhování letáků si nejprve určete cíle
Než začnete tvořit reklamní letáky, pečlivě si promyslete konkrétní cíle. Strategii propagované firmy zcela jistě již máte v malíčku. Nyní je čas na strategii plánované reklamní kampaně. Nejdřív si promyslete, komu je určeno vaše sdělení a jakého cíle chcete dosáhnout? A právě tyto otázky jsou opravdu zásadní a ano, stojí za to je brát opravdu vážně. Pokuste se vytvořit personu, napsat, jaké výsledky očekáváte (prodejní/imageové), protože teprve poté budete moci kampaň správně vést (a následně zhodnotit její výsledky). Všechna svá zjištění si raději zapište, protože jak se říká – cíle, které nebyly napsány, zůstanou jen přáním.
2. Reklamní letáky – konkrétní věci, nikoliv intuice
Reklamní guru David Ogilvy jednou vyjádřil kontroverzní, ale velmi výstižný názor. Ten říkal, že slepé prase někdy najde lanýže, ale bylo by lepší, kdyby vědělo, že je má hledat v dubovém lese. Tento výrok je důležitý, jelikož zřetelně ukazuje, že zárukou úspěchu dobrých kampaní, které samozřejmě mohou vzniknout i náhodou, je ve skutečnosti konkrétní know-how. Vyplatí se svěřit návrh letáku zkušenému odborníkovi, který vytvoří návrh v souladu s trendy, designerským uměním, a zároveň bude konzistentní s firemní identitou dané firmy. Správné grafické rozložení, použité barvy (psychologie barev) a výběr vhodného písma je také velice důležité. Opravdu Vám nedoporučujeme pouštět se do toho svépomocí bez příslušných znalostí.
Pokud jde o obsah letáku, pak i ten stojí za to svěřit profesionálnímu copywriterovi. Díky tomu nebudete muset pouze doufat, že se (do gusta zákazníků) náhodou trefíte. Copywriter se postará nejen o pravopisnou a stylistickou správnost (ano, zde je snadné udělat chybu), ale také zvolí nejvhodnější styl a slova. Zkušený copywriter prostě ví, jaké nástroje použít k vyvolání konkrétní reakce. A to, že umíte psát, vůbec neznamená, že napíšete text, který umožní dosáhnout konkrétní cíle. A o to přece jde, že ano?
3. Reklamní letáky – méně je více
Také tento podbod podpoříme známým rčením zmíněné autority. David Ogilvy říkal: „First be clear, than clever“, tedyjednoduše řečeno – nejprve pište jasně, a pak chytře/kreativně. Dá se říci, že je v této větě uvedena podstata vytváření většiny reklamních sdělení. Než začnete s výběrem toho, co chcete sdělit v letáku, přemýšlejte o tom, co bude opravdu podstatné pro odběratele. A co vy, když dostáváte leták s obsáhlým textem, těšíte se dychtivě na jeho přečtení? A opravdu zákazníka zajímá sebevychvalování firmy? Ne, zákazník chce krátké a jasné sdělení, takové, které mluví o tom, co získá, ne jak jsme vynikající. Takže volte jen krátká sdělení, jasná pro příjemce, a to již na první pohled. A kreativita? Ta je vždy zahrnuta v ceně, avšak pod podmínkou, že bude uvedena v přehledné a snadno stravitelné formě.
4. Je cena letáků důležitá?
Pokud nechcete, aby Vaši zákazníci litovali své pozornosti, nebojte se vydat peníze na propagační materiály. Pamatujte, že cena úspěchu je mnohem nižší než cena neúspěchu. Bojujete o pozornost zákazníka, nevyhrajete, pokud máte slabé zbraně. Pokud již máte dobrý návrh letáku, nezkazte si jej tiskem ve špatné tiskárně a na špatném podkladu. Přemýšlejte především o tom, jaký podklad si vyberete: čím vyšší je gramáž papíru, tím jsou letáky pevnější a efektnější (i když to samozřejmě znamená vyšší náklady). Často se vyplatí vytisknout méně letáků, ale na lepším podkladu. Kromě podkladu můžete své reklamní letáky odlišit dalším vylepšením – folií nebo selektivním UV lakem. Náklady budou samozřejmě vyšší, ale zvýší se tím také vyhlídky na úspěch vaší kampaně.