Plakát má obrovskou komunikační sílu. Může být reklamním médiem, nástěnkou, místem propagace a dokonce i informačním místem. Jak to, že v dobách internetové revoluce plakáty stále přitahují, lákají a účinně poutají pozornost?
Historie plakátu začíná na přelomu 17. a 18. století, a pokud předpokládáme, že poutač byl prototypem plakátu – jeho kořeny sahají do 15. století. Poutač měl hlavně informační a reklamní charakter. Postupem času se z této formy stal plakát, který lze v současnosti považovat za jeden z uměleckých oborů.
Od informační funkce k prostředku uměleckého vyjádření
➜ Pařížská bohéma otevírá novou kapitolu
Zrození plakátu ohlašují litografie Rouchona a Badryho a díla postimpresionistického umělce Henri de Toulouse – Lautreca.
Za otce plakátu je však považován Jules Cheret. Jeho díla jsou snadno rozpoznatelná – zářivá, jednoduchá a odkazující na impresionistické malířství, zdůrazněna jedinečným písmem.
Zajímavost: Historici umění datují zrod plakátového umění do druhé poloviny 19. století. Vynález litografické techniky, díky níž bylo možné zavést barvu a lépe propojit ilustraci s textem, umožnil rozvoj uměleckého oboru, kterým je plakát.
👉 Podívejte se, jaké plakáty si můžete objednat v Justprint 👈
➜ Secese a inspirace japonským uměním
Konec devatenáctého století je pro plakát mimořádnou dobou – rodí se secese inspirovaná uměním Dálného východu – trend, jehož největšími představiteli byli Aubrey Vincent Beardsley a Alfons Mucha. Ve stejné době v Polsku tvoří mezi jinými: Stanisław Wyspiański, Jacek Malczewski a Stanisław Kamocki.
➜ Plakátový boom
Dvacáté století je dobou rozkvětu plakátu. Jak technologie postupuje, mění se možnosti vyjádření prostřednictvím tohoto typu vizuální komunikace a vývoj fotografie začíná éru komerční grafiky, po které je poptávka větší než kdy jindy. Druhá polovina dvacátého století patří filmovému plakátu – tehdy vznikají první – a dnes kultovní – plakáty s hrdiny největších filmových hitů.
➜ Kombinace technik a světů
Současný plakát je směsicí trendů a technik, které se navzájem prolínají, a umělci, čerpající z minulosti, nabízejí zcela novou kvalitu a vytvářejí výtvory, které si hrdinové minulých dob nemohli dovolit. Pokročilé grafické programy umožňují spojení moderních technik s kresbou, fotografií a malbou, což pomáhá ještě lépe vyjádřit vizi umělce. Jedinou výzvou je tisk – polygrafie musí držet krok s digitálním pokrokem, aby si plakát i nadále držel vysokou příčku mezi nejoblíbenějšími tištěnými materiály.
Přečtěte si také ☟
Užitková funkce plakátu (informování, reklama) je dnes propojena s výtvory se silným, uměleckým a nekomerčním výrazem. Dva světy – zdánlivě neslučitelné, fungují v symbióze a existuje prostor pro oba koncepty, a to jak ve světě reklamy, tak v umění.
Obálka článku: Koncept plakátů pro značku BURN, projekt: agentura BETCParis