Leták – zdánlivě – nejvíce prozaický a zároveň nejoblíbenější polygrafický produkt. Nicméně, správný výběr papíru, technik a grafických postupů ještě ve fázi projektování, může z tohoto každodenního reklamního nástroje udělat skutečný mistrovský kousek. Tentokrát se s Vámi v článku podělíme několik triků, díky kterým se dozvíte, jak efektivně přitáhnout pozornost příjemce a lákadlem bude právě leták.
Chytlavý projekt
Než se dostaneme k diskusi na téma nastavení tohoto výrobku z polygrafického hlediska (mám na mysli takové aspekty, jako jsou rozměry letáku a formáty), zastavíme se na chvíli u grafického designu, protože od něj je ve skutečnosti třeba začít. Aby leták přitahoval pozornost a plnil svou obchodní roli (přitahoval nové či současné zákazníky k nákupům), je třeba se zaměřit mj. na takových aspektech jako:
- Grafické rozložení – mělo by být snadno čitelné a počet prvků na grafice a množství textu by nemělo přitláčet a zbytečně zatěžovat projekt.
- Barvy – ty by měly být vybrány podle aktuální barevné palety vizuální identifikace, aby již na první pohled propagační materiál vyvolával asociace se značkou.
- Písma – nemá smysl přehánět to s příliš mnoha tvary. Vše by mělo být čitelné a vypadat lehce pro příjemce. Postarejte se o kerning a odpovídající velikost textu, aby zrak příjemce nebyl unavený ani kvůli příliš drobnému tisku, ani kvůli tomu, že přerostlý titulek zastínil vše ostatní.
Začínajíc projekt, je dobré mít v hlavě představu o tom, jak by měl leták vypadat po vytištění – jinak bude vypadat grafický projekt připravený pro leták DL, jinak, pokud to bude hranatý oboustranný leták.
Formáty letáků
Příliš mnoho možností může způsobit závratě! Formáty letáků jsou různé a jejich konečný výběr ovlivní tvar grafického projektu v souladu s tím co jsme již uvedli výše. V Justprint si můžete vybrat následující formáty letáků:
- Letáky: A3, A4, A5, A6, DL a čtverec
- Skládané letáky: A3, A4, A5, A6 (vodorovně i svisle), DL (vodorovně i svisle) a čtverec
Při výběru formátu letáku se zaměřte na přenos a množství informací, které by měly být v tomto propagačním materiálu. Provozujete internetový obchod, ve kterém prodáváte ručně vyráběné šperky a chcete přidat do balíčku zákaznici kartičku s poděkováním a prezentací 3 komplementárních produktů, která povzbuzuje k dalším nákupům? Vyberte formát letáků, které dodají projektu eleganci (čtverec zde může být opravdu dobrou volbou). Máte pizzerii a máte spoustu textu k umístění na letáku, protože menu je delší než špagety? Vyberte leták DL – tento formát Vám umožní skutečně si pohrát s množstvím obsahu!
Rozměry letáku
Výběr formátu souvisí rovněž s velikostí letáku. Leták typu DL se bude svými rozměry lišit ze zřejmých důvodů od čtvercového letáku. Abyste se neztratili v bludišti nabídek, níže najdete krátký tahák.
Dostupné velikosti letáků:
- A6 (105 x 148 mm)
- A5 (148 x 210 mm)
- A4 (210 x 297 mm)
- A3 (297 x 420 mm)
- DL (99 x 210 mm)
- Čtverec – 3 rozměry na výběr (120 x 120 mm, 150 x 150 mm, 200 x 200 mm)
Jaké velikosti by tedy měl mít leták bude záviset na designu, množství obsahu a povaze tohoto produktu, vyplývající z návrhu návrháře. Vyzkoušejte letáky různých velikostí a vzorů, abyste zjistili, která volba nejlépe vyhovuje potřebám Vašich příjemců.
A jaký podklad?
Na tiskařském slangu je podklad jednoduše papír, na kterém se tiskne. Výběr vhodného podkladu je stejně důležitým aspektem, který je třeba zvážit, jako ty, které jsme již uvedli, jelikož bude mít vliv na konečný efekt tisku. Reprezentujete prémiovou značku a chcete, aby tištěné propagační materiály odrážely její charakter? Vyberte si papíry s vyšší gramáží. V hodnotách Vaší značky zaujímá ekologie vedoucí místo? Dobrou volbou bude papír Kraftliner.
V nabídce Justprint máte k dispozici:
- ofsetový papír (90 g, 120 g, 150 g, 240 g)
- křídový papír matný (130 g, 170 g, 250 g)
- křídový papír lesklý (130 g, 170 g, 250 g)
- Kraftliner (170 g, 250 g)
Dovězte se více o dostupných typech papíru:
Jen pár kroků Vás dělí od navržení a vytvoření dokonalého letáku. Je to jednodušší, než si myslíte, když víš jak na to!