Plakáty by měly mít charakter alespoň reklamní. Před zadáním tisku propagačních plakátů se seznamte nejdůležitějšími možnostmi a parametry tisku. Níže je uveden malý průvodce po druzích reklamních plakátů.
Druhy plakátů
Máte už návrh a chcete své reklamní plakáty vytisknout? Možná se vám zdá, že všechna důležitá rozhodnutí už máte za sebou, ale to je omyl. To, kde a na čem vytiskněte své plakáty, má obrovský značně a, i když se to nezná, výběr vůbec není takový jednoduchý. Podívejte se, na co se vás nejpravděpodobněji zeptají v tiskárně, a seznamte se s nejdůležitějšími parametry tisku reklamních plakátů.
Formát reklamního plakátu
Při rozhodování o tisku reklamního plakátu se zamyslete, zda vám chcete velkoformátový, nebo standardní plakát. Je to důležité jak při přizpůsobování kvality a rozlišení grafiky, tak i při výběru vhodné tiskárny. Nezapomínejte, že ne každá tiskárna má stroje, umožňující tisk jak maloformátových, tak i velkoformátových plakátů . Vyplatí se tisk objednat hned na místě, kde lze obdržet všechny požadované formáty. Proč? Protože nejenže ušetříte čas, ale získáte jistotu co do barevné konzistence všech výtisků.
Plakáty jsou nejčastěji tištěny ve formátu A2 nebo B1, ale lze se setkat rovněž s úzkým formátem stuhy nebo s plakáty A0, B0 a XXL. Nespadají-li vaše reklamní plakáty do typických rozměrů, můžete mít i vlastní rozměr plakátu (až 158 x 500 cm).
Jaký podklad reklamního plakátu vybrat?
Existuje mnoho druhů podkladů pro tisk plakátů, které se liší gramáží (nejčastěji od 90 do 350 g) a materiálem (např. ofset, křída, satén nebo blueback).
Chcete-li tisknout velký náklad za nízkou cenu (ale v základní kvalitě), vyberte si tisk plakátů na ofsetovém papíru 90 g. Takové plakáty jsou vhodné pro sezónní a vysoce nákladové reklamní a propagační akce.
Pro tisk dekoračních plakátů ke lépe použít křídový papír, a to ve verzi mat, nebo lesk. Křídový papír je natíraný papír, které se vyznačuje sníženou absorpcí barev. Výsledkem je vysoká kvalita tisku a výrazné intenzivní barvy. Velmi efektně vypadají rovněž plakáty tištěné na saténovém papíru, ale zde je třeba počítat s většími náklady.
Pro venkovní plakáty je vhodný papír blueback. Plakáty na billboardovém papíru blueback mají modrou spodní vrstvu, která snižuje riziko prosvítání starých vrstev. Díky tomu jsou velmi trvanlivé a odolné na nepříznivé povětrnostní podmínky. Nezapomeňte však, že venkovní plakáty by měly být vyrobeny technologií tisku solventním inkoustem, protože pouze u této technologie získáte jistotu, že intenzivní barvy „přežijí“ každé povětrnostní podmínky.
Povrchová úprava a lištování plakátů
Plakáty s větší gramáží (např. 170 g) lze vylepšit povrchovou úpravou, a to folií a parciálním UV lakem. Vrstva povrchové úpravy nejenže zvýší estetické kvality, ale znamená rovněž další ochranu před poškozením. Máte-li k dispozici dostatečný rozpočet, je povrchová úprava reklamních plakátů dobrou investicí.
Nechcete-li, aby vaše plakáty byly tuhé a odolné na ohýbání, pravděpodobně se vám bude líbit možnost lištování plakátů. Co to je? Jedná se o tenkou lištu umístěnou na horním okraji, která nejenže reklamní plakát zpevní, ale umožňuje ho pohodlně pověsit.
Reklamní plakáty patří mezi nejúčinnější reklamní nosiče. Díky optimálnímu spojení návrhu a kvality tisku nikdo kolem vašeho reklamního sdělení neprojde lhostejně. Tak co? Nastal čas vytisknout něco kreativního!