Společnost Pantone oznámila krátce před koncem roku 2020 barvy, které budou dominovat v roce 2021. Rozhodnutí institutu každoročně určují směr práce designérů a zástupců tvůrčích odvětví. Odkud pochází tradice vyhlašování barvy roku? A jak daleko sáhá historie této události?
O Pantone
Pantone je jedním z nejznámějších barevných institutů světa. Společnost byla založena Lawrencem Herbertem v roce 1963 v americkém městě Karlstadt. Od samého začátku organizace sdružuje širokou skupinu uznávaných odborníků v oblasti designu barev a odborníci-koloristé pocházejí z různých průmyslových odvětví, od textilního průmyslu až po průmyslový design. Pantone provádí výzkum barevných trendů, a jejího vzorníku používají grafici, designéři a lidé, kteří nejsou spojení s tvůrčím odvětvím, pro které je slavná paleta je zdrojem inspirace.
Fot. Pantone Fot. Pantone
Barva roku podle Pantone
Již 20 let vyhlašuje institut Pantone barvu roku na základě své vlastní palety barev. Zástupci poboček z různých zemí se setkávají na jednom vybraném místě, aby diskutovali o tom, která barva si zaslouží název Pantone Color Of The Year. Výsledkem dvoudenního jednání je rozhodnutí, které musí být schváleno s ročním předstihem. Rezultáty jednání jsou zveřejňovány ve speciálním průvodci PantoneView, který stanovuje trendy pro nadcházející sezónu.

„V Pantone Colour Institute máme globální tým odborníků, kteří předpovídají trendy – analyzují současné barevné vlivy a předpovídají budoucí barevné trendy na dva až pět let dopředu. Členové týmu se podílejí na předpovídání trendů pro přední společnosti zabývající se obchodem s materiály, a také pro módní průmysl.” – Laurie Pressmanová, zástupkyně ředitele PANTONE Color Institute.

Jaká filozofie stojí za iniciativou Color of the Year?
Barva roku představuje to, co se děje v současné době ve světě a v kultuře, s odvoláním na makroekonomické trendy a události v oblasti designu, módy a společné sociální nálady.
Barvy ztělesňují naše kolektivní zkušenosti a jsou zrcadlem toho, co se děje v globální kultuře v daném okamžiku.
Abyste mohli lépe porozumět této myšlence, níže uvádíme některé důvody pro výběr barev roku z předchozích let.
⚫ 2016 PANTONE 13-1520 Rose Quartz i PANTONE 15-3919 Serenity
Rose Quartz a Serenity jsou barvy, které jsou protilátkou proti úzkosti moderního, plného napětí světa, ve kterém nejdůležitějšími hodnotami jsou bezpečnost, ohleduplnost a osobní pohoda.

⚫ 2017 PANTONE 15-0343 Greenery
Vybraný odstín odkazuje na první dny jara, přírodu, která se probouzí k životu. Neutrální, ale objevuje se všude – v módě, designu, architektuře a urbanismu. Greenery je také symbolem ekologického hnutí.

⚫ 2018 PANTONE 18-3838 Ultra Violet
Ultra Violet je to složitou barvou, připomínající tajemství vesmíru, který dává představu o tom, co lidstvo čeká, a symbolizující kosmos s jeho neomezenými možnostmi. Tento odstín symbolizuje originalitu, vynalézavost a progresivní myšlení.

⚫ 2021 PANTONE 17-5104 Ultimate Gray + PANTONE 13-0647 Illuminating
Tlumená šedá a zářící žlutá jsou odrazem toho, co existuje odvždy. – Šedá je barvou plážových oblázků, skal a kamenů, které jsou kolem nás již miliony let. Žlutá odkazuje na teplo slunečního světla, znamená naději, pozitivní myšlení a to, za co čekání stojí.

Barevné návrhy předložené společností Pantone jsou rozhodujícím faktorem pro návrháře a představitele kreativního průmyslu. Institut podporuje tvůrce v každé fázi práce, od analýzy trendů až po výběr barev. Vzorníky Pantone jsou nepostradatelnou pomocí při navrhování loga, vytváření obrazu společnosti, marketingových materiálů, grafického designu nebo animace. V polygrafii se barvy Pantone používají v objednávkách, kde je obzvláště důležité zobrazit konkrétní barvu bez ohledu na zvolený podklad a technologii tisku.
Grafika na obálce: Pantone