Billboardy – pro některé nutné zlo a pochybné zdobení měst, pro jiné forma umění a vynikající nástroj marketingové komunikace. Přestože vyvolávají poměrně mnoho kontroverzí, můžeme je zcela odmítnout tím, že zcela přesuneme reklamní aktivity do nehmatatelné a prchlavé digitální formy? A nezpůsobí takový postup nenapravitelné škody jak inzerentům, tak příjemcům?
Konec venkovní reklamy?
V prosinci 2019 akce „White Christmas“ od kanadské kreativní agentury WUNDER obnovila diskusi o billboardech ve veřejném prostoru. Ve městech se objevily bílé obdélníky, které nahradily barevné plakáty, reklamy na autobusech a zastávkách. Billboardy pokryté bílou barvou vyvolaly velký rozruch a agentura, která investovala 10 000 $, se nejen proslavila, ale hlavně vyvolala diskusi na téma venkovní reklamy.
Jsme opravdu tak unaveni z reklamy, která nás bombarduje ze všech stran, zejména v předvánočním období? A opravdu bychom žili lépe, kdyby billboardy zcela zmizely z veřejného prostoru?
Nápad se brání sám
Odpověď na výše uvedenou otázku: nikoli nezbytně. Dobře navržený billboard je stále schopen vzbudit emoce a pozitivně ovlivnit publikum. Úžasný výtvor, hra barev, 3D prvky – velkoformátová reklama může ještě způsobit radost, a v souladu se zásadou „sky is the limit“ se omezením stává jen fantazie tvůrce. Ukázku takového uměleckého zpracování poskytla před časem BBC u příležitosti premiéry seriálu Dracula. Originální nápad a použití soumraku jako spoušťě aktivující obraz skrytý na billboardu vyvolalo úžasný efekt, kolem kterého bylo těžké projít lhostejné a i těm nejzatvrzelejší odpůrcům této formy reklamy.
Billboard jako živý
Dalším příkladem kreativního přístupu k billboardům je nápad agentury Leo Burnett pro McDonalds, která hledala nápad k rozbití image fastfoodové sítě propagací nabídky salátů. Úkol byl navržendoslova! McDonalds se rozhodl vytvořit „živý billboard“, na kterém se objevily nápisy Fresh Salads a logo McDonalds. Nezní to moc efektně? Pokud by to byl skutečně obyčejný potisk, tvorba by pravděpodobně nevzbudila velký zájem. Síť však vsadila na nestandardní řešení – nápis byl vyroben ze sazenic salátu, které při růstu s každým dalším dnem stále více odhalovala slogan propagace čerstvého menu u McDonald. Úžasný reklamní vzorec byl trefou do černého a asociace, které vyvolaly vzhled billboardu – „Přátelsky, ekologicky a zdravě“ – přesně zasáhly předpoklady tohoto podniku.
Kdo vypil mou Coca-Colu?
Prázdná láhev, když máte největší žízeň? Žebřík vede k podezření, že nás někdo předběhl. Toto skvělé dílo vytvořené kanadskou agenturou kromě toho, že přetéká vynalézavostí jako protřepaná Coca-Cola, má také cenný gamifikační aspekt – při pohledu na billboard jsme se nejprve tázali, zda tam byl žebřík zanechán záměrně, abychom po něm za chvíli lezli v představách pro odměnu, kterou je slámka. 😊
Nápad billboardu je polovinou úspěchu
Kromě toho záleží i na provedení. NIKE dosáhlo mistrovství v kombinaci těchto dvou aspektů. Billboardy propagující nové modely obuvi se objevují v neobvyklých formátech a místech, které dokonale zapadají do městského prostředí. Níže je jedna z nejzajímavějších implementací této značky. Mimochodem, zajímalo by mě, kolik řidičů při pohledu na ni reflexně stisklo brzdu. 😉
Již na těchto několika příkladech je vidět, že billboardy s úspěchem mohou představovat zajímavý reklamní nosič, a neobvyklé výtvory mohou překračovat tuto často pochybnou slávu nedoceněné formy reklamy na volném trhu. Nebojte se experimentovat a bavit složením – promyšlený billboard 3D s prvky gamingu se může stát fantastickým řešením pro odlišení se od konkurence a zakotvení v paměti kupujícího déle, než banner v digitální formě.
Zaujali jsme Vás? Navštivte Justprint a podívejte se na náš sortiment digitálních a offsetových billboardů. A pokud po přečtení tohoto článku budete mít v hlavě něco bláznivého, zeptejte se na nestandardní realizaci našich poradců.
Zdroj grafických materiálů:
- wunder.ca
- wvs.topleftpixel.com
- lrps.pl
- reklamyswiata.wordpress.com