Prý volební kampaně začínají tehdy, když se objevují letáky; a jak je to s propagací vaší firmy? Máte už svou nabídku na papíru? Seznamte se s nejdůležitějšími prvky efektivních reklamních prospektů.
Vytvářejte snadno zapamatovatelné prospekty
Přemýšleli jste o tom, proč se v 21. století firmy nadále propagují pomocí reklamních letáků a prospektů? Odpověď je prostá: protože jsou opravdu efektivní! Možná, že je nemá rád každý, ne vždy jsou mimořádně kvalitní a rozebrané, ale určitě plní svou funkci. Prospekty umožňují sdělit mnoho informací v čitelné a pohodlné formě. Díky tomu mají nezastupitelné místo na veletrzích, konferencích, eventech a různých propagačních akcích.
Prospekty umožňují nejen popsat, ale rovněž zobrazit nabídku, navíc podporují kontakty a přinášejí informace, k nimž se příjemce může kdykoliv vrátit. Tisk prospektů se vyplatí, ale pouze pod podmínkou, že se postaráme o dobrý grafický návrh a kvalitu tisku. Teď konkrétně, jaké jsou nejdůležitější prvky reklamních prospektů?
Dobré reklamní prospekty = dobrý návrh
Důležitý je rovněž obsah, jakož i forma (formát) brožury. Dobrý návrh prospektů bude nejen vizuálně atraktivní, ale rovněž čitelný a jazykově a obsahově správný. Dá se říct, že efektivní reklamní prospekt musí zaujat vzhledem, ale přesvědčovat obsahem. Čemu je třeba věnovat pozornost?
- Kvalita fotografií. Důležitá je nejen jejich atraktivita, ale i vhodný rozměr. I když máte k dispozici ideální snímek, ale jeho kvalita je průměrná nebo rozměry velmi skromné, není pro brožuru vhodný. Lépe mít méně, ale kvalitativních fotografií – než hodně, ale nevýrazných snímků.
- Správně vybrané barvy. Máte-li svůj brand book, neváhejte ho použít. Máte-li své logo a brandové barvy, používejte je důsledně ve všech tištěných materiálech. Držte se umírněnosti a nepřehánějte to s počtem barev a jejich intenzitou. Vyhýbejte se světlému písmu na tmavém pozadí a všemu, co by snížilo čitelnost reklamního prospektu.
- Rozmístění textů a obrázků. Při tvorbě obsahu vsaďte na minimalismus. Používejte kratší věty, body, rámečky a krátké srozumitelné texty. Rozdělte textový blok na menší části a jednoduše nedovolte čtenářům si nad vaším prospektem schrupnout (pokud nepropagujete přípravky na spaní).
- Správnost obsahu. Je to jasné, avšak zákeřné. Můžete si obsah brožury přečíst milionkrát, ale i tak přehlédnete překlepy nebo stylistické chyby. Nespoléhejte na sebe a raději text reklamního prospektu dejte alespoň 3 osobám na kontrolu. Pravděpodobně budete překvapeni, co všechno uniklo vaší pozornosti.
Dobré reklamní brožury = dobrá tiskárna
Když už máte dobrý grafický návrh, je čas na dobrý tisk. Kde a jak vytisknete reklamní brožury, má obrovský význam. A nejde o přeplacení, ale o to, abyste si vybrali tiskárnu, která završí dílo a nezničí dobrý návrh. Kvalita tisku a komponentů má obrovský význam pro konečný výsledek. Není-li vám lhostejno, jak vás vnímají ostatní, neměl by vám být lhostejný výběr tiskárny. Čemu je třeba věnovat pozornost?
- Pohodlí – tedy vyplatí se tisknout on-line. Nejenže ušetříte čas a peníze, ale budete mít průběžný přístup k náhledu a profesionálnímu ověření souboru z hlediska kvality tisku. Dobrá tiskárna zkontroluje správnost grafických souborů, díky čemuž bude minimalizováno riziko zničení celého nákladu.
- Prospekt sešívaný, skládaný nebo lepený. Sešívaný prospekt má na hřbetu drátky sešívačky (podobně jak u sešitů), lepený prospekt připomíná knihu a skládaný prospekt tradiční reklamní leták. Výběr druhu brožury záleží na rozsáhlosti nabídky, určení a očekávaného efektu. Jako sezónní reklamní letáky jsou nejčastěji vybírány skládané nebo sešívané prospekty. Lepené brožury jsou vhodné jako elegantní prezentace nabídky ve formě podobné reklamnímu katalogu.
- Kvalita a druh podkladu. Kvalita papíru má pro reklamní prospekt velký význam. Odpověď na otázku, jaký by měl být, proto není vůbec jednoduchá. Výběr záleží jak na rozsahu prospektu, tak i na požadovaném výsledku. Tisknete-li rozsáhlý sezónní prospekt, může stačit nenatíraný papír, tedy ofsetový. Pro menší a elegantnější prospekty je vhodnější natíraný papír, křídový, a to matný, nebo lesklý. Čím vyšší gramáž, tím lepší trvanlivost a kvalita podkladu (a samozřejmě vyšší cena).
- Povrchová úprava – lesklé, matné nebo soft touch folie a parciální UV lak – zvýší estetické kvality prospektu. Povrchová úprava je vhodná pro tisk na poměrně silný papír. Výrazně zvýší cenu nákladu, ale výsledek často stojí za to.