Když jsem se poprvé setkala s polygrafií, myslela jsem si, že nelze pochopit všechny polygrafické termíny. A ačkoliv to bylo již před nějakou dobou, pořád si říkám, zda není možné podat celou tuto terminologii jednodušeji? Vysvětlit normálním jazykem, ukázat ve stravitelnější formě.
Protože moje pravá hemisféra funguje mnohem lépe než levá, pokusím se přirovnat tiskové pojmy ke každodenním situacím. Nejsem grafik, nejsem tiskař, jsem pouze pozorovatelkou polygrafického života. Ale jako aktivní pozorovatelka bych chtěla vědět, co za tím vším stojí. Možná díky tomuto příspěvku se ještě více nadchnete pro tisk. Nemám ponětí, jestli se to podaří, ale vždy je třeba to zkoušet.
SPADÁVKA – čili musí se to nějak vejít
Každý grafik, jenž vlastní garáž, ví, že parkování v ní lze přirovnat k projektování materiálů k tisku. Je třeba prostě zaparkovat (naplánovat), abychom se tam vešli. V garáži i ve formátu. Nejlepší je nepoškrábat lak, nerozbít zrcátka a nevystoupit z auta bez ztráty důstojnosti. Stejně jako neparkujeme auto od zdi ke zdi, stejně tak netiskneme list papíru od okraje k okraji. Potřebujeme prostor pro: chytače, čáry řezání, pasovací značky … A toto místo je právě spadávka – čili nejčastěji 2 milimetry, které spravuje tiskárna. Toto je náš technický „příspěvek“ do vašeho projektu. Není proto nutné jej zacpávat zbytečnými věcmi. Tyto věci překážejí v parkování i projektování.
CTP – čili osvě(i)tlujeme věci jasně
Nějak se ten náš grafický soubor musí dostat do tiskového stroje. Ale jak? Neocenitelnou pomoc zde poskytují ofsetové desky a oddělení CTP (z angl. Computer to Plate čili „z počítače na desku“), a hudba z CD disku může přitom hrát jakákoliv. Vysvětlím vám to takto: s osvitem desek pro tisk je to stejné jako se zašroubováním žárovky. K rozsvícení potřebujete zdroj napájení a spínač, pro přenos souboru na disk také potřebujete zdroj napájení a klávesu Enter na klávesnici. A víte, k čemu jsou čtyři žárovky? Protože tiskneme čtyřmi barvami, teď už by mělo být vše jasné.
CMYK – čili stačí jen 4
Abyste udělali něco pořádného k jídlu, vystačíte si se 4 ingrediencemi. K řádnému tisku postačí 4 barvy. Naše čtyřka dokonalých – CMYK je zkratka prvních písmen anglických názvů barev: Cyan, Magenta, Yellow a Key colour. Upřednostňuji takové pojmenování toho posledního, protože se vztahuje k černé barvě jako klíčové. V kuchyni máme také hlavní ingredience – třeba takové těstoviny, nechť tyto budou Key, a zbytek doplňky. V hrnci i v Heidelbergu spojujeme všechny ingredience, ve stanovených poměrech a servírujeme. V kuchyni na talíř a v tiskárně na papír. Zatímco způsob servírování v kuchyni je libovolný, v tiskárně se toto provádí pomocí rastrové metody. No právě, co pak to je? Přečtěte si níže o rastrech.
RASTER – čili ideální východ
Každá žena ví, že správné nanesení čtyř vrstev make-upu na obličej je zárukou úspěšného odchodu z domova. Každý tiskař ví, že nanesení barvy na čtyři válce je zárukou toho, že ze zařízení vyjde potištěný list papíru. Tiskař nenaředí místně barvu ani nenastaví tloušťku její vrstvy. A právě zde mu pomůže rastr, tj. malý bod se 100% barvou. Tisk není nic jiného než překrývání čtyř rastrů, jejichž mozaika působí dojmem celé palety barev. A protože tiskařská barva je hustá, vrstvy se na potištěném podkladu nemíchají, ale jsou pouze pokládány na sebe. K tomu, aby vše bylo perfektní, existuje jen jedna podmínka – precizní ruka a ostražité oko.
STRMOST (GRADACE) – čili přechod v dobrém tónu
Se strmostí je to trochu jako s přechodem na druhou stranu ulice, protože se nejedná o nic jiného než o vyplnění konkrétní oblasti (ulice) plynulým přechodem tónu (chodci a někdy již ošoupanými pruhy) mezi alespoň dvěma barvami (jednou a druhou stranou ulice). Tento přechod může být libovolný: svobodný a líný nebo rychlý a rozhodný. Záleží na tom, zda spěcháme nebo nikoliv. Můžeme jít ve dvojicích (barev), můžeme jít ve skupinách (barev) a to nejen na zelenou. Ke strmosti může do(pře)cházet na každé barvě, ale nejlépe je se porozhlédnout a zkontrolovat, zda se náhodou něco neblíží. V případě grafika mám na mysli lhůtu, protože zábava se strmostí se může prodloužit do nekonečna. Pozor – může mít libovolnou podobu, stínuje také objekty, ale rozhodně sám nezůstává ve stínu. Přecházení v dobrém tónu je vždy vítáno. Na přechodu pro chodce i v projektu.
Pasovací značka – čili miřte dobře
Co spojuje značku Mercedesu a naší pasovací značku? Název, protože oba dva jsou nazývány zaměřovačem. S tím rozdílem, že: pasovací značka slouží k přesnému nanášení dalších vrstev barev na stejné místo a „hvězda“ Mercedesu k přesné identifikaci značky automobilu. Ne každý ví, že příběh „hvězdy“ tak trochu souvisí s polygrafií. Všechno to začalo vynálezcem, který nakreslil právě tuto značku na pohlednici zobrazující město, a na druhé straně napsal své ženě, že jednou taková hvězda bude zářit nad jeho továrnou. Tiskaři na pohlednice nic nepíší, protože upírají zrak na pasovací značce. Tato malá značka pojme 100 % barvy, a bílý lem způsobí, že další vrstvy budou viditelné bez ohledu na barvu pozadí. Nevím, zda je Mercedes oblíbenou značkou tiskařů, ale vím jistě, že tisknou perfektně. A to nejen proto, že mají na listu zaměřovač.