Každý, kdo daleko zašel, aspoň několikrát zakopnul. Nechcete-li narážet do stejné překážek, poznejte je a zjistěte si, jak snadno se jim můžete vyhnout. Zde je 5 nejčastějších chyb během propagaci malé firmy. Přečtěte si je a dobře se s nimi seznamte.
1. Jednání bez strategie
Provádět reklamní aktivity bez strategie je totéž, jako řídit auto bez paliva. Dobře promyšlená strategie je základem, z něhož by měla vycházet všechna obchodní, marketingová a reklamní rozhodnutí. Reklama malé firmy je samozřejmě efektivní pouze tehdy, je-li založena na promyšleném rozvojovém plánu.
Mnoho malých firem se domnívá, že strategie je dobrá pouze pro velké hráče a že v jejich případě se jedná pouze promrhaný čas a energii. Plán činnosti je však absolutním základem úspěchu a pilířem moudře řízené firmy. Než tedy učiníte jakékoliv reklamní rozhodnutí malé firmy, investujte do dobrého výzkumu, seznamte se s konkurencí a situací na trhu, a až potom si vytvořte konkrétní herní plán. Díky strategii můžete sledovat své podnikání z ideálního odstupu, namísto bílých nebo černých polí uvidíte celou šachovnici.
2. Reklama zaměřený na rychlý zisk firmy
Reklama malé firmy je samozřejmě nástrojem umožňujícím zvýšit zisk, nemělo by tomu však být za každou cenu a na úkor dlouhodobých vztahů. Křiklavá a velmi jednoduchá sdělení možná přinesou chvilkový zájem, ale pravděpodobně neumožní získat stálé zákazníky. Pokud firma nerealizuje promyšlenou strategii, krátkodobým ziskem to pravděpodobně skončí. Než tedy vydáme tučnou částku za reklamu firmy, zamysleme se, zda není lepší ji investovat do kvality produktů a zákaznického servisu. Na reklamní kampaň ještě přijde čas.
Postavení na trhu se buduje dlouhou dobu a pouze firma založená na solidních základech překoná i různé turbulence na trzích. Reklama firmy musí podporovat produkt nebo služby, a ne být fantomem kvality. Je všeobecně známo, že pozitivní image firmy se buduje celá léta, ale zničit ho trvá několik sekund.
3. Příliš křiklavá reklama malé firmy
Namísto agresivní reklamy raději zvažte subtilnější a dlouhodobější formu propagace. Stále více ceněna je síla dobrého content marketingu. Jeho tajemství tkví v textech odpovídajících reálné potřebě zákazníků. Dobře realizované CM aktivity mohou rozhodnout o úspěchu jak velké, tak i malé firmy. Nejde však o aktivity přinášejí okamžitý zisk. Jedná se spíše o tvořivý proces, poznávání a uspokojování potřeb zákazníků. Od content marketingu je už pouze krok k inbound marketingu, tedy aktivitám, díky nimž je to sám zákazník, kdo nás hledá a nachází. Inbound marketing umožňuje malé firmě identifikovat očekávání zákazníka a předejít mu tím, že mu poskytne to, co právě očekává.
4. Reklama nevhodná pro cílovou skupinu
Obvykle nastane čas, kdy se malá firma rozhodne investovat do první reklamní kampaně. Obvykle je to spojeno s velkými náklady a komunikací na mnoha kanálech. Častou chybou je zaměření se na podrobnosti a opomenutí samotné podstaty kampaně, tedy samotných příjemců. Než začneme plánovat kampaň, je třeba věnovat hodně času a energie na důkladný výzkum cílové skupiny. Vyhněme se chybě, jakou je adresování sdělení všem (je známo, že pak vlastně neosloví nikoho). Namísto přesvědčování všech je lepší komunikaci zaměřit na přesně definovanou skupinu. Důkladně ji prozkoumejme, poznejme a specifikujme, protože až tehdy je možné seriózně přemýšlet o reklamě své firmy. Bez těchto kroků nemá smysl vydat ani korunu na reklamu, protože by byla jednoduše neefektivní.
5. Absence příslušných reklamních materiálů
Malé firmy často podceňují sílu tištěných materiálů. Často chybou je sázení na množství, a nikoliv na kvalitu. Sto dobře navržených vizitek nebo letáků má větší hodnotu než tisíce odbytých papírů. Namísto výroby reklamních materiálů na domácí tiskárně bez podpory profesionálních grafiků se vyplatí připlatit a získat velmi profesionální a propracované tiskové materiály a využít služeb dobré tiskárny. Důležitá je rovněž kvalita tisku a papíru a vhodně vybrané fotografie a texty. Díky profesionálním reklamním materiálům může malá firma důsledně budovat svou pozitivní image. A reklama malé firmy? Měla by být završením strategických marketingových aktivit – efektní třešnička na podnikatelském dortu.