Velkoformátová reklama je jedním z nejefektivnějších reklamních nosičů, ale pouze pod podmínkou, že bude správně naplánována a zrealizována. Jaké je tajemství efektivní venkovní reklamy?
Specifikujte cíl velkoformátové reklamy
Pilířem každé efektivní outdoorové kampaně je důmyslná strategie a vhodně vybrané nástroje. Velkoformátová reklama musí být dobře naplánována a ušita na míru potřeb příjemců a daného brandu. Zamyslete se, zda vám záleží na imageové kampani, nebo na prodejní kampani. Rozhodněte se, jaký cíl chcete dosáhnout, co sdělit a komu to sdělit. To by měl být absolutní základ pro pozdější výběr obsahu a vzhledu vašich bannerů.
Kdo je příjemcem reklamních bannerů?
Když už víte, co chcete sdělit, promyslete si, jak zohlednit očekávání příjemců. Zamyslete se, komu je vaše sdělení určeno. Velkoformátová reklama, samozřejmě, oslovuje velkou a velmi pestrou skupinu příjemců, účinný banner by však měl zaměřen na určitou skupinu, a právě ji zaujmout. Ve snaze o oslovení všech se vám může stát, že neoslovíte nikoho.
Komu adresovat velkoformátovou reklamu?
Nejjednodušším způsobem výběru příjemců je představit si konkrétní osobu, tedy „modelového“ zákazníka. Co nepřesněji popište potenciálního příjemce: jeho vzhled, osobnost, cíle a potřeby. Co má rád, jak vypadá jeho den, po čem touží a co očekává? Když už je tato osoba téměř hmatatelná, zamyslete se, jak byste ji oslovovali, kdybyste se s ní setkali osobně. Promyslete si, jaká slova, argumenty a obrazy by ji mohly přesvědčit, aby vaši nabídku využila. Potom si představte situaci, kdy se příjemce setká s vaší venkovní reklamou, co udělá, o čem může přemýšlet a co by ho dokázalo zaujmout?
Outdoorová reklama – méně znamená více
Dobrá, už máte cíl kampaně, cílovou skupinu a nápady na svůj banner. Co teď? Nyní přišel čas zaměstnat grafika, který převede vaše nápady do velkoformátové reklamy. Máte-li vypracován firemní styl, napomeňte, aby se s ním každý materiál, včetně billboardů, shodoval. Důsledně dodržujte specifikované barvy, uspořádání a logo. A jak navrhnout efektivní reklamní banner? Nezapomeňte u banneru dodržet míru, nezahlťte ho texty, ale postarejte se, aby byl přehledný a čitelný. Příjemce mu totiž bude věnovat pouze okamžik, proto ho nepromarněte.
Nevyprávějte, ale ukažte
U velkoformátové reklamy je důležitější obraz než slovo. Nepřehánějte to s textem, protože nikdo ho nestihne (a ani nechce) přečíst. Adekvátní heslo a obraz by měly sdělit všechno, a to už na první pohled. Nenuťte příjemce, aby přemýšleli, co měl autor na mysli (pokud se nejedná o teaser). Nezapomeňte, že vaše sdělení má být krátké a konkrétní. Delší formy si nechejte na letáky a reklamní katalogy. Upoutejte zrak a pozornost, zaujměte příjemce, ale ne za každou cenu. Levné triky mohou znamenat větší ztrátu než užitek. Raději investujte do dlouhodobých vztahů, než abyste sázeli na krátký běh (např. velmi jednoduché, agresivní sdělení).
Na čem tisknout velkoformátovou reklamu?
To záleží na tom, jaký výsledek chcete dosáhnout a jaký rozpočet a reklamní nosič máte k dispozici. Klasický reklamní banner včetně svařování a výroby oček, s rozměry přibližně 3 x 1 m, můžete dostat už za přibližně 526 CZK. Pokud váš nosič umožní expozici obou stran banneru, vyplatí se doplatit a vybrat si banner oboustranný. Pokud vám záleží na tom, aby vaše sdělení zářilo živými barvami, a to přes den i v noci, bude dobrou volbou reflexní banner. Má-li být vaše velkoformátová reklama použita na lešení nebo budově, bude nejlepším materiálem propouštějícím světlo a vzduch síťovina nazývaná mesh.