Jaké budou trendy v grafickém designu v příštím roce a jak budou předpovídané trendy utvářet celkový obraz kreativního průmyslu v roce 2024?
Grafika ve světě umělé inteligence a virtuální a rozšířené reality
Jedním z nejzajímavějších aspektů grafického designu je jeho neustálý vývoj – od listu papíru až po pixely, které jsou již uspořádány do obrázků bez pomoci lidské ruky. S vývojem technologií se vyvíjejí i dostupné nástroje a techniky, což otevírá kreativnímu průmyslu nové vyjadřovací prostředky.
Jedním z trendů, který se v posledních letech objevil, je používání rozšířené reality (AR) v designu. AR umožňuje vytvářet interaktivní zážitky, které kombinují digitální prvky s reálným světem. Tato technologie otevírá značkám nové možnosti, jak kreativním způsobem zapojit publikum a propojit virtuální svět s reálným.
Technologii AR úspěšně využila při svých propagačních aktivitách společnost Louis Vuitton. V letošním roce vznikla ve spolupráci s Yayoi Kusamou aplikace Pumpkin Painter, která mimo jiné umožňovala malování dýní, jež se nezobrazovaly na displeji chytrého telefonu, ale na půdorysu místnosti, v níž se osoba používající aplikaci nacházela.
Nástroje pro tvorbu grafiky založené na umělé inteligenci
Programy jako Midjourney, v nichž grafiku vytvářejí neuronové sítě na základě zadaných příkazů (podnětů), jsou stále častěji zkoumány a využívány kreativními odděleními, která hledají nové, netradiční formy komunikace a svěží přístup, který by se vymykal „stockové“ atmosféře. V roce 2024 a v dalších letech se grafika poháněná umělou inteligencí výrazně rozšíří a bude se stále častěji objevovat jako důležitý prvek vizuální komunikace značek.
Animace
Další oblastí s potenciálem velké popularity v roce 2024 je animovaná grafika. Kreativní svět se obrací k animaci, aby oživil statické návrhy a v přeplněném digitálním prostředí tak zaujal a udržel pozornost publika po delší dobu. Čím dále do lesa (v kalendáři!), tím je pravděpodobnější, že se začnou objevovat stále dynamičtější formy animace, jako jsou realistické 3D a dokonce holografické vizuály.
Minimalismus stále na vrcholu
Tento designový trend je v popředí zájmu již několik let a nezdá se, že by se chystal někam zmizet. S rozvojem digitálních technologií jsou minimalistické designy stále oblíbenější díky své jednoduchosti a snadnému vnímání. V době informační tsunami komunikují jednoduché, strukturované designy rychle a k věci. Tlumené barevné palety, bezpatkové písmo a čisté linie pomáhají dosáhnout tohoto efektu.
Očekává se, že trendy grafického designu v roce 2024 se zaměří na kombinaci minimalistických prvků s výraznými barvami a inovativními technikami, aby cílové skupině poskytly jedinečný vizuální zážitek a upoutaly pozornost ve světě plném vizuálních podnětů na první pohled.
Bauhaus stále žije
Duch Bauhausu se projevuje v minimalistickém grafickém designu, kde ornament ustupuje funkčnosti. V trendech grafického designu pro rok 2024 bude odkaz tohoto hnutí v designu nadále ovlivňovat tvůrce, kteří usilují o nadčasovou estetiku založenou na funkčnosti.
Ekologie ve světě grafického designu
Grafický design není jen o vizuální stránce. Je to také médium, na kterém je prezentován. Posun směrem k udržitelným postupům je již patrný v polygrafickém průmyslu, kde se grafický design setkává s tiskem. Ekologicky uvědomělí spotřebitelé očekávají, že značky budou odpovědné k životnímu prostředí, což se mimo jiné projevuje v používání ekologicky šetrných nebo eticky získaných materiálů. Svět grafického designu bude v roce 2024 ještě otevřenější experimentům a hledání udržitelných materiálových řešení, která neohrožují estetiku designu.
Pokud vás toto téma zajímá, přečtěte si také:
Ekologický přístup k designu
Ekologická orientace v designu se může projevit také při vytváření nadčasových návrhů, což zvyšuje šanci, že zůstanou u diváků déle a budou déle aktuální. Koncepčně i materiálově dlouhověké návrhy odpovídají zásadám udržitelnosti a obliba tohoto přístupu v roce 2024 a v dalších letech poroste, a to nikoli na základě módy, ale na základě skutečné potřeby a výzev, které – nejen pro designéry a značky – představují změny životního prostředí.
Experimentování s barvami
Jako protiklad k minimalismu v roce 2024 se očekává návrat živých barev, které jsou protikladem minimalismu a které osloví publikum ve značkových materiálech, marketingových kampaních a obalech. Jasné, tlumené odstíny budou ostře konfrontovány s odvážnými a výraznými barevnými kombinacemi. Tento trend, který v současné době nabírá na síle, bude jistě pokračovat i v příštím roce a vytvoří protiváhu tlumeným a vizuálně střídmým designům vytvořeným v minimalistických prostorech.
Přechody a pastelové barvy vstupují do další sezóny
Barevné přechody a jemné pastelové barvy budou i nadále oblíbené. Přechody se objeví v pozadí a typografii, zatímco pastelové barvy s uklidňujícími vlastnostmi doplní minimalistické výtvory a vybudují vizuální komunikaci, v níž se stane důležitou jemnost nebo se objeví odkazy na nostalgii.
Typografie na dvou pólech
Typografie 2024 se bude vyvíjet dvěma protichůdnými směry. Na jedné straně budou žádaná klidná a vyvážená bezserifová písma větších velikostí, která stylově zapadají do minimalistického designu, zásad přístupnosti a pravidel jednoduchého jazyka. Na druhé straně uvidíme rostoucí zájem o ručně psaná písma a nestandardní písma, která se stanou východiskem v projektech, kde je důležitý prvek překvapení.
Ilustrace s použitím typografie
To bude pravděpodobně jeden z nejzajímavějších trendů grafického designu v roce 2024, který se již letos začal prosazovat v běžné grafice. Použití typografie jako vizuálního prvku v kompozicích bude využívat slovo jako obraz a vytvářet sdělení, která lze přijímat, aniž by byla čtena.
Trendy v tisku
V roce 2024 bude design pro tisk vyžadovat rovnováhu mezi tradičními a moderními technikami. Typografie bude i nadále hrát významnou roli při navrhování tiskových materiálů. Očekává se, že bude pokračovat trend tučných a bezpatkových písem, přičemž neutrální barvy, jako je lomená bílá a béžová, budou používány jako základní odstíny doplňující výraznější barvy.
Zajímavé je, že v roce 2024 dojde také k renesanci povrchových úprav, kdy se do návrhů vizitek, pozvánek a obalů vrátí metalické barevné fólie a 3D prvky, které budou působit jako poutače pozornosti publika unaveného příliš klidným a zdrženlivým vizuálem.
Podívejte se na naše produkty v kategorii Premium Print.
Asymetrie
Rok 2024 bude příznivým obdobím pro asymetrické kompozice, které jsou dalším účinným nástrojem v boji o divákovu pozornost. Asymetrie se ráda setkává s gradienty a nevýraznou typografií v jedné rovině, čímž směřuje vnímání k lehkému surrealismu.
Diverzita neboli rozmanitost ve světě grafického designu
Vzhledem k tomu, jak se svět stále více propojuje, bude spolupráce mezi kreativními lidmi z různých prostředí stále důležitější. Diverzita si najde cestu i do vizuální komunikace jako důležitá součást filozofie firem a značek, které si cení rozmanitosti a chtějí ji sdělit svému publiku. Diverzita a inkluzivita jako trend v oblasti designu se objevily již v letošním roce a rostoucí povědomí o jejich úloze a výhodách, které přinášejí, naznačuje, že tento trend bude v příštím roce i v dalších letech dále růst.
Podívejte se také na letošní trendy
Fotografie jako součást grafického designu
Design s využitím fotografie je trendem, který se bude rozvíjet i v roce 2024. Fotografie komunikuje prostřednictvím jediného obrázku, aniž by přetěžovala sdělení, a dobře zapadá do kánonu minimalismu. Kreativní svět roku 2024 bude experimentovat s různými technikami, od kombinace typografie a fotografie až po používání filtrů (např. retro) k navození správné nálady.
Čerpání ze světa umění
Grafický design a umění jsou dvojice, která se navzájem miluje a čerpá z nich. V roce 2024 bude tento vztah pravděpodobně ještě silnější, protože rychlý rozvoj nových technologií, jako je rozšířená realita a umělá inteligence, vytvoří pro návrháře příležitosti, jak do svých návrhů začlenit interaktivní prvky a zároveň zpochybnit tradiční představy o tom, co je to „umění“.
Postmodernismus
Projekty inspirované postmodernismem neustoupí do pozadí ani v roce 2024 a tento trend v grafickém designu bude ovlivňovat kreativní myšlení i v následujících měsících. Bez ohledu na to, jakým směrem se tento trend bude ubírat a nakolik ho vytlačí jednodušší a udržitelnější koncepty, najdou si díla vytvořená v rámci tohoto trendu své místo i v příštím roce, možná již v duchu Postmodernismu 2.0.
Považujete tento článek za zajímavý? Pošlete ho dál. A zde můžete zanechat svůj komentář. 🙂
QOdkazy na projekty zmíněné v článku:
https://www.behance.net/gallery/168431593/Postmodernism-Pink-Cover
https://www.behance.net/gallery/160459617/REDESIGN-Lollapalooza-Brasil-2022
https://www.behance.net/gallery/158133229/Postmodernism-Online-History-Exhibit
https://www.behance.net/gallery/174847265/Art-Heals
https://www.behance.net/gallery/151114731/Symbol
https://www.behance.net/gallery/149727649/Fig
https://www.behance.net/gallery/100297083/BOLD-Conference
https://www.behance.net/gallery/150907879/Asymmetrical-Design-Tryout
https://www.behance.net/gallery/47908637/EINLADUNG-EROEFFNUNG-HASLER-WEINPANORAMA
https://www.behance.net/gallery/144951935/Holographic-Business-Card
https://www.behance.net/gallery/171749953/Lobster-Studio-experimental-typo
https://www.behance.net/gallery/99539349/36-Days-of-Type-UFO
https://www.behance.net/gallery/172972787/Air-Free-Font
https://www.behance.net/gallery/175253167/Serif-Classic-Font
https://www.behance.net/gallery/131299055/Hanno-Mid-Century-Modern-Font
https://www.behance.net/gallery/175168981/Gradient-Posters
https://www.behance.net/gallery/164655581/Gradient-Presentation-Template
https://www.behance.net/gallery/52703239/Eatertainment
https://www.behance.net/gallery/119226749/Pure-by-Giahi
https://www.behance.net/gallery/176785721/Tomato