Existuje mylná představa, že typografie se omezuje na výběr písma, které se hodí k našemu designu. Ve skutečnosti nás typografie provází na každém kroku a její prvky přímo ovlivňují čitelnost textu a jeho vnímání uživatelem. O velkém významu písma, velikosti znaků i správném výběru písma píšeme v tomto článku.
Definice a funkce typografie
Každý den jsme téměř zahlceni nejrůznějším obsahem. Proto se vyplatí dbát na formát sdělení, aby bylo přehledné a snadno čitelné. Jak jsme se již zmínili, typografie je takříkajíc soubor pravidel týkajících se tvorby textů, která přímo souvisejí s písmem. Písmo, jeho stupeň, velikost písmen, mezery, odsazení, tvar znaků, odstavcové písmo nebo kerning a mnoho dalších prvků tvoří pojem typografie. V současné době se tento pojem často rozšiřuje i na rozvržení webových stránek. V mnoha případech dosahuje statusu umění, častěji je však téměř nepostřehnutelný. Správné žonglování typografických prvků účinně ovlivňuje text a vnímání obsahu a udává zvolený tón. Zásady typografie jsou klíčové pro projekty používané na internetu stejně jako pro projekty používané v tisku.
Typ písma a mnoho dalšího – co je dobrá typografie?
V tomto případě máme dva tábory: návrháře, kteří se zaměřují na efektní, vysoce umělecké návrhy, v nichž je typografie pevně v popředí. Na druhé straně máme názor, že typografie, zejména v tisku, by měla být neviditelná, aby mohla nerušeně předat podstatu obsahu. To není samozřejmá záležitost, ale silně závisí na designu a myšlence, kterou chceme vyjádřit. Ať už zvolíme jakoukoli možnost, nezapomínejme na to, aby se text příjemně četl, jinak se ztratí základní funkce textu či sdělení.
Písmo, font nebo typ písma – rozlišování mezi těmito pojmy
Všechny tyto definice se často používají zaměnitelně, ale každá má svůj vlastní význam.
Typ písma – znamená kolekci/rodinu písem, která mají podobné vlastnosti, jako je tvar písmen nebo tloušťka čar u některých znaků.
Písmo – je termín převzatý od Gutenberga, tvůrce tiskařského stroje a jeho pohyblivého písma. Význam se vztahuje ke konkrétnímu typu písma, ale zohledňuje také velikost, styl a tloušťku.
Font – jsou digitální ekvivalenty písma, tj. elektronický záznam informací o znacích, jako jsou rozestupy mezi písmeny nebo jejich tvar, které dohromady tvoří úplný obraz písma.
Formát a velikost fontu
Velikost písma závisí především na prostoru, ve kterém má být umístěno – jiná velikost bude umístěna na plakátu a jiná na webových stránkách přizpůsobených mobilní verzi. Klíčem k umístění je také proporce – velikost musí také zapadat do ostatních prvků v designu. Proto je formát výchozím bodem před zahájením návrhu, aby se umístění prvků nemuselo později upravovat.
Na tomto místě je také vhodné dotknout se otázky kerningu, tj. rozestupů mezi písmeny. Jedná se o jeden ze způsobů, jak zlepšit čitelnost, zejména u vysoce dekorativních písem. Kerning nám také dává možnost zasáhnout do estetické kompozice textu, pokud standardní zarovnání nebo zarovnání zleva doprava nevypadá příznivě.
Čím by se měl řídit výběr typu písma?
Tato otázka může být problematická zejména pro mladé designéry. Hodně záleží na tom, co chcete obsahem vyjádřit, jak značku umístíte, zda má být design spíše umělecký nebo informativní. Je důležité, aby písmo bylo v souladu s osobností vaší značky. Věnujte pozornost tomu, zda písmo obsahuje soubory, které obsahují speciální znaky a česke znaky – ujistěte se, že je návrh vyžaduje. Kromě toho se vyplatí inspirovat se nejnovějšími trendy (např. na blogu Justprint!), ale ve vizuálním rozměru by měla mít vždy přednost čitelnost.
Jak kombinovat typy písem?
Problematické může být také míchání více písem v jednom návrhu. Jejich použití by mělo být pečlivě zváženo, aby písmo ladilo s ostatními a celek byl soudržný. Proto bychom se například na webové stránky měli dívat v širším kontextu a nemít na mysli pouze konkrétní prvek. Při výběru nespěchejte! Výběr písma je jednou z klíčových voleb při řešení otázek typografie, proto se vyplatí rozhodovat se informovaně.
Hledáte písma s českými znaky? Podívejte se na ně zde!
Písma bezserifová, serifová a další
Písma můžeme rozdělit do několika typů, ale nejzákladnější typologií zde bude rozlišení na dekorativní a méně výrazné typy. Každé písmo má své specifické designové využití a bude dobře fungovat v různých úpravách.
Typ bezserifového písma – jsou písma bez větších ozdob, a to i na koncích písmen. Vyznačují se čistými, rovnými liniemi, což je ideální pro psaní delších textů. Příklady bezserifových písem: Verdana, Arial.
Písma typu Serif – ozdobnější písma, která obsahují ornamenty na koncích písmen. Příklady: Times New Roman, Georgia.
Ozdobné typy písma – jsou fonty s jedinečnými, uměleckými tvary písmen a znaků. Například: Allura, Lobster.
Monospace typy – se vyznačují pevnou šířkou písmen, takže každý znak zabírá stejný prostor. Příklady: Monaco, Courier.
Interlining mezery a zarovnání
Nezapomínejme na zdánlivě méně důležité aspekty designu, jako je zarovnání textu. Mezery jsou vzdálenosti mezi po sobě jdoucími řádky textu – jejich velikost výrazně ovlivňuje čitelnost textu, ale také požitek ze čtení. Příliš velký odstup mezi řádky bude čtenáře rozptylovat, zatímco příliš malý odstup mezi řádky ztíží čtení obsahu. Je vhodné navrhnout automaticky nastavený odstup – obvykle se jedná o průměrnou hodnotu.
Způsob zarovnání textu i vodorovných čar má velký vliv na celkové vnímání obsahu. Existuje několik možností zarovnání: vpravo, vlevo, na střed textu a také text s ospravedlněním. V tomto případě neexistují jednoznačná pravidla, která možnost je nejvhodnější (snad kromě nejčastější možnosti, tj. zarovnání vlevo), protože hodně záleží na rozložení textu a grafickém návrhu. Proto je nejlepší rozhodovat se podle rozložení textu a objektů na stránce.
Světlo nebo bílý prostor whitespace
Není to nic jiného než nezaplněný, čistý prostor, který tvoří okolí textu. I když teoreticky „nic“ není, správně dimenzovaný bílý prostor je jedním ze základních principů designu. Těžko si lze představit text na webové stránce nebo v tištěném médiu, který je od okraje k okraji rozmístěn bez alespoň minimálního odstupu. Světlý prostor přispívá nejen k promyšlenějšímu uspořádání prvků stránky, ale také zvýrazňuje nejdůležitější části. Rovnoměrně rozmístěný text a nepříliš široké okraje jsou zásadní, pokud chceme, aby náš text byl nejen intuitivní, ale také příjemný na čtení.
Vizuální vrstva textu a čitelnost textu
Práce na projektech grafického designu často vyžaduje spojení více doporučení a konceptů do jednoho. Nejinak je tomu v případě typografických návrhů a jejich koordinace v rámci vizuálního designu nebo brandingu. Hlavní prvky typografie nám pomáhají utvářet struktury přítomné na webových stránkách nebo v tištěných materiálech. Najít zlatou střední cestu mezi vizuálním textem a čitelností může být náročné, ale určitě se vyplatí vynaložit úsilí k dosažení zajímavého, ale snadno čitelného designu.
Typografie v tiskárnách
V tomto ohledu by měl autor textu věnovat zvláštní pozornost hrubému a netto formátu výtisku, který určuje rozmístění řádků, sloupců a dalších prvků. A konečně velikost vnitřních okrajů a spadávek by měla být zkontrolována přímo na webových stránkách tiskárny, protože se mohou lišit v závislosti na typu tisku a použitých strojích. Kromě úpravy rozměrů se musíme postarat také o barvy; pro tisk se nejčastěji používá profil CMYK. Nemusí to však být vždy pravidlem – nejlépe je ověřit si to před objednáním projektu k tisku.
Co když se náš barevný profil liší od profilu podporovaného tiskárnou? V první řadě může dojít k rozdílům v barvách a kvalitě v důsledku toho, že barvy nejsou vždy reprodukovány 1:1 v jiném profilu. Ve společnosti Justprint má každý produkt individuální pokyny pro spadávky a odpovídající formáty a my je můžeme před zadáním objednávky zkontrolovat.
Využijte typografiu ve větší míře – při tvorbě internetových stránek
Rozšířením konceptu typografie je aplikace jejích principů na návrh internetových stránek a snaha o vytvoření co nejlepšího rozvržení. V tomto případě se obecné zásady v designu shodují s hlavními zásadami typografie – čitelností, funkčností a estetikou designu. Při tvorbě webových stránek se vyplatí vsadit na snadno čitelný design, který uživateli usnadní orientaci v textu. Kromě toho bychom měli dbát na to, aby všechny stránky byly v souladu s vizuální identitou značky.
Při práci na stránce bychom také měli zvážit výběr barev a jejich proporce. Nejlepší je řídit se pravidlem 60/30/10, to znamená rozdělit vstupní stránku na pozadí, podklad a akcenty. Podle tohoto pravidla by 60 % stránky mělo tvořit pozadí v tlumených barvách, 30 % by měl tvořit základ, tedy všechny druhy tematických polí nebo jiné zvýrazněné fragmenty obsahu, a posledních 10 % by měly tvořit akcenty, obvykle tlačítka CTA.
V současné době můžeme v designu webových stránek pozorovat trend minimalismu. Mnohé z nich sázejí na monochromatické, úsporné černobílé barevné schéma. Velkou výhodou je přehlednost sdělení, protože nic neodvádí naši pozornost, ale náš zrak se může při čtení velkých částí textu unavit.
Shrnutí
Typografie je více než jen správný výběr písma a mezery mezi řádky, je to také umění správného nastavení písma, které se stará také o čitelnost textu. A nezapomínejme na funkčnost a estetické kvality, které společně tvoří základ efektivní vizuální komunikace. Pochopení těchto vztahů nám umožní jejich efektivní využití v praxi.